Ryktena har cirkulerat länge men nu visar Nissan upp Leaf e+, den uppgraderade versionen av elbilen som inte bara har större batteripaket men också rejält höjd toppeffekt.
Nissan Leaf e+ kommer till Europa i sommar med ett batteripaket på 62 kWh (vanliga Leaf har 40 kWh). Det större batteriet utökar räckvidden från 241 till 385 kilometer (WLTP). Antalet battericeller ökas från 192 till 288. Utförandet är detsamma, vilket innebär att Leaf e+ inte har någon vattenkylning – en konstruktion som gör upprepad snabbladdning svår under långfärd.
Laddningskapaciteten i Leaf e+ utökas också, från 50 till 100 kW, vilket gör att laddningstiden är ungefär densamma (jämfört mellan 40 och 62 kWh batteripaket).
Toppeffekten i elmotorn i Leaf e+ ökar från 110 kW (149 hk) till 160 kW (217 hk). Maximala vridmomentet ökar från 320 till 340 Nm. Accelerationen 0–100 km/h förbättras från 7,9 till 7,3 sekunder och i intervallet 80–120 km/h ska accelerationen bli 13 procent snabbare. Topphastigheten ökar med tio procent, till 157 km/h.
Priset för ”vanliga” Nissan Leaf med 40 kWh batteripaket är 429.900 kronor (innan elbilsrabatten på 60.000 kronor). Den nya versionen Leaf e+ med 62 kWh batteripaket kostar från 482.500 kronor. Försäljningen startar direkt och de första Leaf e+, i en grupp av 5.000 bilar till Europa, levereras till kund i maj.