Andra bilden på elbilen Polestar 2 visar släktskap med Geely FY11 suvcoupé

I Polestar-appen finns en "gömd" bild av elbilen. Den avslöjar ett släktskap med Geelys kommande coupésuv – eller vad tycker du?

Andra bilden på elbilen Polestar 2 visar släktskap med Geely FY11 suvcoupé
Det här är den första, officiella bilden på elbilen Polestar 2. Skulle kunna vara en suvcoupé, crossover, eller hur?

Volvos prestandaföretag Polestar släpper information i små portioner. Den kommande elbilen Polestar 2 har vi bara fått se en del av – första bilden visar bakdelen – men nu finns det en andra bild.

Den andra bilden på Polestar 2 finns gömd inne i den app som visades upp 23 januari. Många missade nog bilden, men vi gjorde en skärmdump som ligger längre ned på sidan.

Några tekniska detaljer om Polestar 2 har vi inte ännu, mer än att räckvidden hamnar kring 50 mil och att siktet är inställt på att konkurrera med Tesla Model 3.

Den tekniska grunden för Polestar 2 borde rimligen bygga på CMA-plattformen, eftersom den större SPA-plattformen inte är förberedd för att kunna rymma ett stort batteripaket. Det ser man på laddhybriden Polestar 1 (som har SPA-plattform) där man utökat batterikapaciteten genom att lägga ytterligare ett batteri ovanpå bakaxeln, mellan hjulhusen.

En annan modell som använder CMA-plattformen är den kommande coupésuven FY11 från Geely. Den får sannolikt ett mera spännande namn när det är dags för lansering.

Ett intressant släktskap mellan Polestar 2 och Geely FY11 framskymtar när man jämför bilderna. Designmässigt kommer Polestar 2 att bli betydligt djärvare än sin kinesiska halvbror, men det är inte omöjligt att "råkarossen" är densamma.

De båda modellerna lär inte dela front, framskärmar, motorhuv, bakparti och baklucka men resten av karossen kan vara något som Geely och Polestar delar på, av kostnadsskäl. Även inredningen kommer givetvis att vara olika mellan de två modellerna. Nästa gång vi får reda på mer om Polestar 2 blir 4 februari.

Det är den här mörka bilden till vänster som finns "gömd" inne i Polestars app. Förstorar vi upp och gör bilden lite ljusare blir det enklare att studera karosslinjerna.

CMA-plattformen är konstruerad för att kunna bära ett (relativt) stort batteripaket, placerat i "kardantunneln" och den plats där bränsletanken annars sitter. Foto: Volvo.

Laddhybriden Polestar 1, med både elmotor och förbränningsmotor, bygger på SPA-plattformen. Den används också till Volvos 60- och 90-modeller. SPA är inte förberett för att kunna byggas som en renodlad elbil.

CMA-plattformen är även den "bygglåda" som är grunden till Volvo XC40 och även Geelys kommande suvcoupé, som sannolikt får ett roligare namn än FY11.

Suvar och/eller crossover är den typ av bilar som växer mest i både Kina, Europa och Nordamerika. Karosstypen har också fördelen att kunna bära ett stort batteripaket i nedre delen, utan att stjäla allt för mycket kupéutrymme.

Polestar 2 kommer att få en helt annan design, men det är inte omöjligt att råkarossen delas med andra modeller inom Geely-koncernen.

Bildgalleri: Polestars nya elbilsapp

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tror att både Polestar 2 och Geelys suvcoupé har CMA-plattform.
Ja
46
3
Nej