Engineering Explained testar Teslas autopilot – som inte är helt självkörande

Är det autopilot verkligen värd 55.000 kronor extra? Jason Fenske på Engineering Explained förklarar systemet och ger sitt svar.

Engineering Explained testar Teslas autopilot – som inte är helt självkörande
Jo, man kan släppa ratten, men bara kortare stunder.

Jason Fenske på YouTube-kanalen Engineering Explained har köpt en Tesla Model 3, vilket ledde till ett ganska kritiskt inlägg om byggkvalitet. Den bilen blev dock inte gammal i garaget, kort efteråt bytte Jason till en Model 3 Performance istället.

Den här filmen handlar dock inte om prestanda, utan om Teslas autopilot. Jason Fenske på Engineering Explained går igenom funktionerna i detalj och berättar om hur tolv parkeringssensorer, åtta filmkameror och en radar samarbetar.

Om man ska beställa en Tesla Model 3 är filmen informativ. Den konkreta frågan är ju hur prisvärt systemet egentligen är? Uppgraderad autopilot till Tesla Model 3 kostar 55.000 kronor i Sverige vid beställning, 77.000 om man vill låsa upp funktionen i efterhand.

Beslutet är i allra högsta grad personligt. En faktor som man måste väga in är vilka funktioner som kommer i framtiden. Om några år kan autopilot innehålla många fler säkerhetshöjande funktioner, och då kan det vara lite snopet att sitta utan och behöva betala nästan 80.000 kronor för att få tillgång till autopilot.

Ni som ser filmen noterar förmodligen att vid 12:45 kör Jason Fenske förbi en Jaguar X-Type som försöker byta fil, utan han reagerar. Jason kanske borde köpa Autopilot, trots allt? Men i kommentarerna till filmen kan man läsa att Jaguarföraren glömt blinkers på, så det var ingen större fara att köra förbi.

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker absolut att autopilot är värt 55.000 kronor extra!
Ja
161
84
Nej