Volkswagen: Förbränningsmotorn kommer fasas ut”

Det är inte lätt att vända om en Atlantångare som Volkswagen. Men det finns en tydlig strategi för att satsa på elektrifiering. Det säger koncernens...

Annons
Annons

Det är inte lätt att vända om en Atlantångare som Volkswagen. Men det finns en tydlig strategi för att satsa på elektrifiering. Det säger koncernens strategichef Michael Jost i en intervju med tyska Tagesspiegel.

”Volkswagen är en supertanker som man inte kan styra som en tävlingsbåt. Men idag har vi kommit långt och strategin har stöd av en stor majoritet i företaget”, säger han.

När det gäller förbränningsmotorer som drivs av fossil bensin och diesel är Michael Jost tydlig med att det inte finns någon skarp tidpunkt för när de ska vara borta. Men det står klart att de ska fasas ut.

”Förbränningsmotorn kommer gradvis fasas ut. Det hänger också på när våra kunder accepterar elbilar. Men en sak är klar: i Europa, en av våra viktigaste marknader, förväntas inga nya bilar med förbränningsmotorer registreras från 2040 – i vissa länder inom EU till och med mycket tidigare.”

Volkswagen: Förbränningsmotorn kommer fasas ut

”Helt övertygad om att det kommer förändras snabbt”

Även om försäljningen av elbilar är förhållandevis liten nu är Michael Jost hoppfull.

”Jag är helt övertygad om att det kommer förändras snabbt. Inte nödvändigtvis för att det är elbilar utan för att det är coola bilar med mer utrymme, mer körglädje, de är uppkopplade och rena. Det kommer övertyga kunderna.”

Elbilar kan dock ha ett högre klimatavtryck vid produktionen än motsvarande förbränningsbil och elen som den laddas med är inte alltid förnybar. Även om elbilen sedan snabbt ”kör in” utsläppen med den svenska elmixen gör den ännu inte det i alla länder.

Volkswagen ska klimatkompensera den nya ID-modellen

”Det stämmer. En elbil släpper ut mellan 15 och 17 ton koldioxid innan den börjar köra. Men Volkswagen ID som lanseras 2020 släpper ut noll ton innan den börjar köra eftersom vi och våra leverantörer undviker, minskar och kompenserar för koldioxidutsläppen genom att köpa utsläppscertifikat. Det är en början och vi vill göra det på alla framtida modeller”, säger Michael Jost i intervjun.

Michael Jost bekräftar också att Volkswagen ska lansera en ”lågpriselbil” för under 20.000 euro i form av en kompaktsuv i samma storleksklass som Volkswagen T-Roc. Den dröjer dock till 2023 eller 2024.

Annons
Annons
Rulla till toppen