Volkswagen Passat uppdateras – längre räckvidd i laddhybriden GTE

Volkswagen Passat uppdateras – längre räckvidd i laddhybriden GTE

Suget efter laddhybrider är stort i Sverige men tidigare storsäljaren Volkswagen Passat GTE halkade ned från förstaplatsen på den svenska marknaden, enligt de senaste registreringssiffrorna från Bil Sweden.

Anledningen är enkel: Volkswagen Passat GTE är slutsåld och modellen blev därför omkörd av Mitsubishi Outlander PHEV. Även konkurrenten Kia Optima Plug-in Hybrid flåsar i nacken.

Därför är det bråttom för Volkswagen att få igång leveranserna av Passat GTE igen, och det görs med en ansiktslyft version som får längre räckvidd.

Den faceliftade versionen av Volkswagen Passat GTE blev officiell på tisdagkvällen och ska visas upp på Genèvesalongen senare i vår. Men den svenska premiären dröjer tyvärr till maj och leveranserna börjar efter sommaren. Volkswagen har just nu en väntelista för GTE-köparna och alla som beställt en bil den senaste tiden har automatiskt blivit uppskrivna för den ansiktslyfta varianten.

Den största nyheten med uppdaterade Passat GTE är att batteripaketet växer från 9,9 till 13 kWh. Det ger en räckvidd på 5,5 mil på eldrift enligt den nya WLTP-körcykeln, vilket motsvarar sju mil enligt den gamla NEDC-körcykeln.

Det är visserligen två mil mer än "gamla" Passat GTE klarade enligt NEDC, men kanske inte en så stor förbättring som många hade hoppats på. Systemeffekten på 218 hästkrafter är oförändrad.

Trenden bland laddhybriderna just nu är att de får längre och längre räckvidd. Både BMW, Mercedes och Audi har pratat om räckvidder på åtminstone sex mil, och i vissa fall mycket längre än så, jämfört med dagens modeller som oftast brukar klara fem mil under perfekta förhållanden.

Uppdaterade Volkswagen Passat får även några mindre designförändringar med ny grill, LED-strålkastare som kallas IQ Light, "tredimensionella" LED-bakljus, nytt bakparti med annorlunda avgasutblås, ny ratt, förbättrade digitala instrument med 11,7-tumsskärm samt nya infotainmentsystem med 6,5-, 8- eller 9,2-tumsskärm.

Infotainmentsystemet har ny grafik, enklare menyer, trådlös Apple CarPlay och en ny röststyrningsassistent som reagerar när föraren säger "Hello Volkswagen". Det är oklart om assistenten förstår svenska.

En annan nyhet är Travel Assist-systemet som ersätter den gamla kökörningsassistenten och som till stor del kan ta över körningen själv i hastigheter upp till 210 km/h.

Passatentusiasten noterar också att den analoga klockan på instrumentpanelen numera är utbytt mot en belyst Passatlogotyp.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag kör hellre laddhybrid än en dieselbil.
Ja
192
53
Nej