Engineering Explained testar Tesla Model 3 Performance på snö

Med bra vinterdäck är Model 3 Performance en förvånansvärt kapabel vinterbil, något som Jason Fenske upptäcker under sitt test. Roligast är bilen med "Track Mode".

Annons
Annons

Jason Fenske på YouTube-kanalen Engineering Explained testar sin Tesla Model 3 Performance på snö och is. Det blir en förvånansvärt positiv upplevelse – liknande den som chefredaktör Alrik Söderlind upplevde i förra veckan.

Temperaturen är strax under nollan (celsius) med gott om snö och is på vägarna. Däcken är viktigast, för 20-tumsfälgar (även om det finns 18 och 19 tum också) rekommenderar Tesla Pirelli Winter Sottozero II i dimensionen 235/35R20 för Model 3 Performance.

Jason Fenske tyckte att Teslas erbjudande lät lite väl i överkant så han surfade runt och hittade 20-tums specialdäck framtagna för kunder i Kanada med Porsche Cayman GT4. Michelin Pilot Alpin 4 har samma dimension, 235/20R20, och även samma loadindex.

I filmen förklarar Jason Fenske fördelarna med två oberoende elmotorer på fram- och bakaxeln och hur de fördelar kraften efter grepp och behov – samtidigt som de förhindrar understyrning och överstyrning. Jason berömmer också återvinningen av bromsenergi, som sker mjukt och stabilt även på isiga vägar.

I slutet av YouTube-klippet testar Jason Fenske läget Track Mode, som tillåter en hel del överstyrning. Men även på snö fungerar Track Mode överraskande bra och stöttar föraren, vilket Jason är imponerad över.

 

Engineering Explained testar Tesla Model 3 Performance på snö
Michelin Pilot Alpin 4 har samma dimension, 235/20R20, och även samma loadindex som de Pirelli-däck som Tesla rekommenderar till Model 3 Performance.
Annons
Annons
Rulla till toppen