Jason Fenske på YouTube-kanalen Engineering Explained testar sin Tesla Model 3 Performance på snö och is. Det blir en förvånansvärt positiv upplevelse – liknande den som chefredaktör Alrik Söderlind upplevde i förra veckan.
Temperaturen är strax under nollan (celsius) med gott om snö och is på vägarna. Däcken är viktigast, för 20-tumsfälgar (även om det finns 18 och 19 tum också) rekommenderar Tesla Pirelli Winter Sottozero II i dimensionen 235/35R20 för Model 3 Performance.
Jason Fenske tyckte att Teslas erbjudande lät lite väl i överkant så han surfade runt och hittade 20-tums specialdäck framtagna för kunder i Kanada med Porsche Cayman GT4. Michelin Pilot Alpin 4 har samma dimension, 235/20R20, och även samma loadindex.
I filmen förklarar Jason Fenske fördelarna med två oberoende elmotorer på fram- och bakaxeln och hur de fördelar kraften efter grepp och behov – samtidigt som de förhindrar understyrning och överstyrning. Jason berömmer också återvinningen av bromsenergi, som sker mjukt och stabilt även på isiga vägar.
I slutet av YouTube-klippet testar Jason Fenske läget Track Mode, som tillåter en hel del överstyrning. Men även på snö fungerar Track Mode överraskande bra och stöttar föraren, vilket Jason är imponerad över.