Kyla slår hårt mot elbilar – tappar nästan hälften av räckvidden

Utvecklingen av elbilar går fort framåt och de blir snabbt bättre och räckvidderna blir allt längre.

En ny amerikansk studie, gjord av analysföretaget AAA, visar dock att det fortfarande finns väldigt stora förbättringsområden. Framför allt får elbilarna problem att hålla räckvidden när temperaturen sjunker ner under nollan.

Men det är heller inte bra för maximal räckvidd om kvicksilvret kryper för långt upp på det röda. Boven i dramat? AC:n.

AAA testade räckvidden hos 5 elbilar: en Nissan Leaf 2018, en BMW i3s 2018, en Chevrolet Bolt 2018, en Tesla Model S 75D 2017 och en Volkswagen e-Golf 2017.

AAA:s studie tappade bilarna i snitt 41 procent av räckvidden vid blandad körning när termometern visade sex minusgrader (20 grader Fahrenheit). Den sjunkande räckvidden beror primärt på att det kostar väldigt mycket energi både att värma upp och bibehålla värmen i kupéutrymmet.

På samma sätt påverkas räckvidden om det är väldigt varmt ute. AAA genomförde också ett test i 35-gradig (95 grader Fahrenheit) värme och även då tappar bilarna i räckvidd, men inte lika kraftigt – i snitt 17 procent. Det handlar även i det fallet om att AC:n stjäl mycket energi, men då för att hålla nere temperaturen i kupén.

41 procent av räckvidden blir snabbt ganska många mil. I BMW i3s fall ganska precis 10 mil förlorad räckvidd. Det är väldigt mycket i en temperatur som ju får klassas som vanlig svensk vinter. Och i många delar av Sverige blir det ju som bekant många gånger långt mycket kallare än så. 

Som referens till de varma och kalla testerna genomfördes också test i 24-gradig värme (75 grader Fahrenheit).  Det är alltså mot den av AAA uppmätta räckvidden vid i 24 grader som procentuella räckviddsförlusten ställts. 

Vill du läsa hela rapporten kan du göra det här.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag kör elbil och har problem med räckvidden under vinterhalvåret.
Ja
52
61
Nej