Köpa elbil nu – eller vänta? Så kommer priserna och räckvidden utvecklas

Premium Ska du vara teknikpionjär med risken att investera dyrt i en elbil som snabbt åldras – eller är det bättre att hålla ut och göra en smartare affär senare? Här låter vi elbilsexperten reda ut en viktig fråga.

Köpa elbil nu – eller vänta? Så kommer priserna och räckvidden utvecklas

Experten Magnus Johansson på föreningen Elbil Sverige hjälper oss reda ut begreppen.

Därför ska du köpa elbil idag – och inte vänta – om du har råd.

Detta gör ingenjörerna just nu för att förbättra framtidens elbilar.


Utvecklingen av räckvidd och laddtider har gått ganska snabbt, men just nu verkar elbilarnas pris vara den stora frågan. Många undrar hur länge det dröjer innan man kan köpa modeller med lång räckvidd till ett överkomligt pris.

Lönar det sig då att vänta på att teknikutvecklingen ska sänka prislappen? Expertens svar är både ja och nej – för stora volymer är en förutsättning för att närma sig priset på konventionella bilar.

"Det är viktigt att man köper sin elbil nu, även om det skulle bli billigare om något år. För om ingen köper dem kommer utvecklingen inte inträffa. Då klarar bilindustrin inte av att nå storvolym", säger Magnus Johansson, ordförande för Elbil Sverige, till Recharge, och fortsätter:

"Biltillverkarna måste producera 200.000 bilar per år för att få betalt för sin utveckling, verktygsset och installationer. Efter 3–4 år börjar utrustningen bli sliten, då byter man ut den och presenterar en ny modell. De bilar som tillverkas i mindre volymer kan ha en livslängd på 6–7 år. Man säljer in dem som att de är mer exklusiva, men det handlar egentligen om produktionsteknik."

"Det är viktigt att du köper din elbil nu"

Magnus Johansson är ingenjör och har en mycket god inblick i var teknikutvecklingen befinner sig och är på väg. Tidigare arbetade han bland annat med produktionsutrustning på Saab i Trollhättan – och idag utvecklar han den elektriska drivlinan på Nevs.

Batterierna har stadigt sjunkit i pris och kapaciteten har i snitt ökat med tre procent om året. Experten ser inga skäl till att den utvecklingen inte skulle kunna fortsätta i tio år till.

"Det pågår även forskning kring hur man kan minska förlusten i själva motorn och elektroniken. Invertern som styr motorn utvecklar värme, och om man sänker förlusten i drivlinan med två procent blir den totala ökningen fem procent per år. Det är ganska mycket."

Fler batterifabriker – då pressas priserna

För tio år sedan var det nästan ingen som utvecklade elfordon – idag handlar det om tusentals ingenjörer, och de kommer hitta många små förbättringar, tror Magnus Johansson.

Det gäller även för laddtider. Magnus tror att en elbil som idag har en räckvidd på 50 mil om fyra år kommer leverera 60 mil.

En högre effektivitet kan även användas för att sänka priset. Magnus Johansson anser dock att det kommer dröja många år innan man kan köpa en instegsmodell med "full räckvidd" för 140.000 kronor. En förutsättning kommer vara att det finns många fler batterifabriker i drift i Europa, först då pressas priserna.

Oro kring batterierna

Men var de europeiska biltillverkarna ska få alla batterier till sina högt satta produktionsmål från är ibland oklart. Att bygga en fabrik tar många år och därefter ska anläggningen trimmas in. Exempelvis är Model 3 den första Teslan som får sina batterier från bolagets Gigafactory. Och Tesla valde att inledningsvis producera Powerwall i fabriken, ett batteri för hemmalagring som inte kräver samma höga kvalitet som en elbil.

Sedan 2016 kör Magnus en Tesla Model X, men den första elbilen var en Golf Citystromer från 1991, som Volkswagen byggde i begränsad upplaga. Bilen gav honom insikter om de egna behoven.

"Det många pratar om är räckvidd, men min Golf klarade bara av 5–6 mil – och så länge jag inte skulle köra till en grannkommun var den räckvidden inget problem. På jobbet laddade jag bilen med ett motorvärmaruttag, och fem mil räckte väldigt bra. Det var väldigt sällan jag körde längre än så. En gång skulle jag ta min andra bil till Ikea, men batteriet var urladdat eftersom den hade stått oanvänd i flera månader", säger han.

"5–6 mil räckte bra – om jag inte skulle till en grannkommun"

"Inte ens Toyota har lägre kostnader än Tesla"

Teknikskiftet är besvärligt men kan innebära mer klirr i kassan för tillverkarna. Elbilarna byggs med allt färre delar, vilket gör dem mer lönsamma att producera än konventionella bilar. Magnus berättar att en undersökning gjord av Munro and Associates visar att Model 3-fabriken har 30 procents vinstmarginal.

"Inte ens Toyota har lägre kostnader. Bilhandeln har 10–15 procents vinstmarginal, och det lämnar större rum för ett priskrig. Idag har Tesla ganska få konkurrenter. De behöver inte ta samma prishänsyn utan kan fråga sig, 'är folk beredda att betala så här mycket?'."

"Ett annat scenario är att kineserna säger att 'vi ska ta Europas marknad'. Då vet jag inte hur marknaden kommer se ut. Men det är ganska stora startkostnader kring att bygga upp ett nytt återförsäljarnät, och sedan starta ett priskrig direkt", säger Magnus Johansson.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag har inga problem att vara pionjär – hellre det än att vänta in bättre tider senare!
Ja
105
45
Nej