Audi lanserar fyra nya laddhybrider – men en viktig modell saknas

Audi var ganska tidigt ute med laddhybridversioner av kompaktbilen A3 och stora suven Q7. Men för de riktiga volymmodellerna A4 och A6 samt mellanklassuven Q5...

Annons
Annons

Audi var ganska tidigt ute med laddhybridversioner av kompaktbilen A3 och stora suven Q7. Men för de riktiga volymmodellerna A4 och A6 samt mellanklassuven Q5 har det saknats viktiga laddhybridversioner.

Nu täpper Audi till åtminstone några av hålen i modellutbudet när storsäljarna A6 och Q5 samt lyxmodellerna A7 Sportback och A8 kommer som laddhybrider.

Modellerna har bensinmotor och döps till 50 TFSI e eller 55 TFSI e. Siffrorna 50 och 55 är en del av Audis nya modellnamnspolicy. Audi A6, A7 och Q5 kommer som laddhybrid i två olika effektnivåer som kan ge olika mycket ”boost”.

Den som kommer ihåg Audis snåltrimmade dieselmodeller som kvalade in under 120-gramsgränsen för några år sedan kommer ihåg att bokstaven ”e” användes även då, men nu gäller den alltså laddhybrider istället.

Audi lanserar fyra nya laddhybrider – men en viktig modell saknas

Kortare räckvidd än Passat

Räckvidden i samtliga laddhybrider beräknas hamna på ”över fyra mil” enligt den nya och hårdare WLTP-körcykeln. Det är inte särskilt imponerande i klassen för helt nyutvecklade laddhybrider och betydligt kortare än de första uppgifterna om Audis laddhybrider gjorde gällande.

Utvecklingen går snabbt bland laddhybriderna och konkurrenterna har redan nu laddhybrider med över sex mils räckvidd i vårt test. Även koncernsyskonet Volkswagen Passat GTE kommer med betydligt längre räckvidd redan i år – den klarar 5,5 mil enligt WLTP, alltså över 35 procent längre än Audis nya modeller trots Audimodellernas högre prislapp.

Kombimodellen saknas

En annan nackdel på den kombitokiga svenska marknaden är att Audi A6 TFSI e inte verkar komma som Avant, alltså med kombikaross, utan bara som sedan. Audi är inte ensamma om att göra den här missen – även BMW gjorde den med både 3-serien och 5-serien som laddhybrid, men nu är den på väg att rättas till.

Batterikapaciteten ligger på 14,1 kWh och samtliga modeller har värmepump vilket är ett stort plus i Sverige – det innebär nämligen att förbränningsmotorn inte behöver gå igång och värma kupén vid kallt klimat, som i Kia Optima.

Som i de flesta andra laddhybrider finns ett särskilt elbilsläge som tvingar bilen att gå på el om batteriet är laddat och ett annat läge som kan ladda upp batteriet till senare.

Börjar säljas senare i år

Vad laddhybriderna ska kosta är inte klart, men Audi uppger att de nya laddhybriderna ska kunna beställas ”under 2019”.

Försäljningen av Audi Q5 TFSI e startar senare under våren och Audi A6 TFSI e börjar säljas under sensommaren, uppger Audis informationschef Irene Bernald för Recharge.

Annons
Annons
Rulla till toppen