Polestar bekräftar: Elbilen får dragkrok – och kan komma i fler versioner

Men oklart hur mycket nya Polestar 2 får dra.

Annons
Annons

Lanseringen av Polestar 2 väckte mycket uppmärksamhet i bilvärlden. Volvos nya prestandaelbil lockar med kvick acceleration, räckvidd på upp emot 50 mil och en prislapp från 40.000 euro (men lanseringsversionen är dock dyrare – den kostar 60.000 euro).

Tre viktiga frågor togs dock inte upp på Polestars presskonferens med märkeschefen Thomas Ingenlath.

1. Dragkrok kommer

För det första bekräftar Polestar nu att elbilen får dragkrok som tillval. Hur mycket bilen får dra är dock inte klart än.

”Man kan beställa en elektriskt infällbar dragkrok som tillval. Dragvikten är inte fastställd än”, säger Brent Ellis, pr- och kommunikationschef på Polestar till Recharge.

2. Oklar tillverkningsvolym

Vid lanseringen var läsarna också nyfikna på hur stora tillverkningsvolymer Polestar planerar för elbilen. Att lansera en elbil ”för syns skull” som sedan inte ska byggas i några större volymer är feltänkt, tycker många Rechargeläsare.

”Vi avslöjar inte våra produktionsvolymer än men vi kan bekräfta att vi kommer bygga tiotusentals bilar per år. Det är alltså väldigt hög produktionsvolym jämfört med den låga volymen för Polestar 1”, säger Brent Ellis.

Han hänvisar då till Polestars prestandahybrid som blir betydligt dyrare.

3. Kan dyka upp fler versioner

Polestar 2 finns än så länge bara med ett batteripaket på 78 kWh och 50 mils räckvidd enligt WLTP-körcykeln som mål. (Batteriet är något mindre i Kina för att klara samma räckviddsmål enligt den kinesiska körcykeln.)

Men Polestar utesluter inte att det dyker upp fler varianter framöver.

”Detaljerna om andra versioner av Polestar 2 kommer bekräftas längre fram. Just nu har vi lanseringsversionen som ni redan vet om, under första årets produktion, och vi kommer utöka utbudet efter det”, säger Brent Ellis.

Annons
Annons
Rulla till toppen