Testlaget sågar vinnaren: ”Inte speciellt nyskapande”

För första gången sedan 1964 när Car of the Year instiftades hamnade två bilar på exakt samma poäng. När alla röster var räknade hamnade Alpine...

Annons
Annons

För första gången sedan 1964 när Car of the Year instiftades hamnade två bilar på exakt samma poäng. När alla röster var räknade hamnade Alpine A110 och Jaguar I-Pace på 250 poäng.

För att skilja dem åt var man tvungen att räkna hur många journalister som höll någon av A110 eller I-Pace som vinnare. Där skrevs siffrorna till 18 mot 16 i Jaggans favör och stod det klart att Jaguar I-Pace blev Car of the Year 2019.

Det var i övrigt en oerhört svängig omröstning där flera av finalisterna var i ledning under något skede. Men när alla 60 motorjournalister från 23 europeiska länder har sagt sitt – då var det alltså Jaguar I-Pace som stod som vinnare.

De svenska jurymedlemmarna Jan-Erik Berggren från Expressen, Carl-Johan Lejland från Dagens Industri och Tommy Wahlström röstade fram Citroën C5 Aircross som sin favorit. En bil som stundtals nosade på toppen, men som aldrig var riktigt nära.

Övriga finalister var: Ford Focus, Kia Ceed, Peugeot 508, Mercedes-Benz A-klass och Citroën C5 Aircross.


Testlaget sågar vinnaren:
Testlaget sågar vinnaren:

Testlaget sågar vinnaren: ”Inte nytänkande”

Jag gillar Jaguar I-Pace och valde den faktiskt själv som bästa bil i två av våra egna tester. Men den är inte på något sätt banbrytande, och den flyttar inte ribban vad gäller elbilar heller. Den har inget speciellt nytänkande vad gäller laddning, låg förbrukning eller andra smarta funktioner.

Inte ens jag som I-Pace-fan ser jag inte varför den skulle vinna. Den är väldigt dyr och en ganska ”smal” bil för en liten målgrupp. Den har alldeles för liten träffyta för att bli folklig.

Egentligen finns det inte en enda bil bland kandidaterna som passar som Årets Bil, tycker jag. Jag hade velat se Kia e-Niro, Hyundai Kona Electric och Tesla Model 3 på listan, men de fanns väl inte att köpa när kandidaterna avslöjades. Det var nog precis på gränsen för Kona.

Men den hade absolut varit mer värdig som Årets Bil-vinnare.

John Eriksson, testredaktör

Annons
Annons
Rulla till toppen