Mercedes lyxbuss får eldrift – med en viktig miss

Bekväma familjebussen ska klara 40 mil på en laddning.

Annons
Annons

Det är inte så konstigt att biltillverkarna satsar på halvkombimodeller och suvar när de allra första elbilarna ska visas upp i koncernernas jättesatsningar. Det är biltyperna som säljer bäst.

Men på längre sikt ska förstås även andra bilklasser ställas om till eldrift, och ett tydligt exempel på det är stora familjebussen Mercedes V-klass. Den visas nu upp med eldrift och byter samtidigt namn till Mercedes EQV.

V-klass rullar dock inte bara som familjebuss utan även som taxi, lyxiga VIP-transporter och som grundmodell till husbilen Mercedes Marco Polo, så att den nu kommer med eldrift är en viktig nyhet på flera sätt.

Namnet EQV innebär att V-klass nu tar steget in i Mercedes eldrivna ”EQ-familj”, där suven EQC var först ut.

Mercedes lyxbuss får eldrift – med en viktig miss

Batteriet är på 100 kWh och placerat under golvet för att sänka tyngdpunkten och inte sno utrymme i kupén. Mercedes uppger en ”realistisk” räckvidd på upp till 40 mil. Snabbladdning med tio mil ska ta 15 minuter. Elmotorn är på 150 kW och driver framhjulen.

Mercedes EQV får också tillgång till märkets nya infotainmentsystem MBUX. Bilen får upp till åtta säten.

Än så länge är bilen ett koncept, men den ser helt produktionsfärdig ut och redan i höst ska den helt produktionsklara versionen visas upp. En tråkig miss är dock att serieproduktion tyvärr dröjer till 2021 – alltså om hela två år.

Mercedes lyxbuss får eldrift – med en viktig miss
Mercedes lyxbuss får eldrift – med en viktig miss
Mercedes lyxbuss får eldrift – med en viktig miss
Mercedes lyxbuss får eldrift – med en viktig miss
Mercedes lyxbuss får eldrift – med en viktig miss
Mercedes lyxbuss får eldrift – med en viktig miss
Mercedes lyxbuss får eldrift – med en viktig miss
Mercedes lyxbuss får eldrift – med en viktig miss
Mercedes lyxbuss får eldrift – med en viktig miss
Annons
Annons
Rulla till toppen