Tio skäl till att Tesla Model 3 är bättre än Model S

Vi håller just nu på att utvärdera Tesla Model 3. Testredaktör John Eriksson är imponerad och förklarar varför den är en mycket bättre bil än Model S och X.

Det här är naturligtvis min subjektiva uppfattning, men jag tycker att nya Model 3 är den trivsammaste och bästa Teslan. Med stor marginal. Här är min lista till varför den är mycket bättre än båda sina syskon.

1) Körställning

Man sitter sportigt lågt med ganska raka ben fram till pedalerna. Ratten är mer upprätt vinklad rakt mot dig. Jag tycker att körställningen känns mycket mer avslappnat naturlig än i de andra Teslorna. Nu har de äntligen fått till sittpositionen och den är riktigt bra i Model 3.

2) Dörrfickor

Jag fattar inte hur de tänkte tidigare när de hoppade över dörrfickorna. Men med Model 3 har Tesla äntligen tagit sitt förnuft till fånga och gjort förvaring i sidorna på dörrarna.

3) Mugghållarplacering

I Model S måste man skjuta bak mittarmstödet för att kunna använda mugghållarna, alternativt ställa sin dricka i förvaringsfacket mellan stolarna nere på golvet. Fast då hamnar drickan alldeles onödigt långt ner och det blir en onaturlig rörelse för att plocka upp den. I Model 3 är placeringen mycket bättre precis framför mittarmstödet där det är mycket enklare att sträcka sig efter sin kopp under körning.    

4) Sikt

Fronten och instrumentbrädan är väldigt låg, vilket gör att man har otroligt bra sikt framåt. Man har lätt att få en känsla för var bilen slutar. Men den största förbättringen på Model 3 är trots allt bakåtsikten. I Model S går taket ner ganska djupt och gör att långsikten bakåt på landsväg blir klart begränsad. Ett problem när man ska spana efter polisbilar.

Model 3 har visserligen en hög hatthylla som betyder dålig närsikt, men den har ett glastak hela vägen och toningen som skyddar mot sol är uppdragen något i bakkant vilket sammantaget ändå gör det lättare att se bakåt.

5) Värme/klimatanläggning

När jag har kört Model S och X på vintern tycker jag att de alltid har upplevts en aning kalla, speciellt på golvet och runt benen. I Model 3 har jag inte märkt samma sak. Värmen kommer snabbt, verkar fördelas jämnt och fotbrunnen blir varm och skön. Tack för det!

6) CCS-laddning

Äntligen kan man ladda snabbt även på andra stationer som inte är Teslas egna Superchargers. Det här gör att det blir ännu lättare att åka långt.

7) Körkänsla

Model S och X har lite av ett filter som gör att de flyter ovanpå vägen och förmedlar därför inte den där riktiga kontakten med asfalten. Model 3 levererar däremot direktkontakt och har en engagerande körupplevelse. Jag tycker att den påminner om nya BMW 3-serie, som är något av referenspunkten för körglädje i storleksklassen.

8) Fjädring

Fjädringskomforten är fast men ändå följsam. Dessutom har bilen bättre karosskontroll och rör sig lugnare och mer harmoniskt på vägen än sina syskon.

9) Riktningsstabilitet

Model 3 är stadigare och mer vilsam att köra på motorväg än S och X, som kräver mer passning och korrigering med ratten. Min gissning är att Trean har fått mer positiv castervinkel som är bättre för riktningsstabiliteten.

10) Track Mode

En av de viktigaste finesserna, i alla fall på vintern. Äntligen en Tesla som man kan sladda med – och det klarar den busenkelt, som om den aldrig hade gjort något annat.

När man dessutom tar hänsyn till priset tycker jag att valet av Tesla borde vara löjligt enkelt, om man inte har ett desperat behov av större utrymmen.

Vill du läsa mer om Tesla kan du göra det i vår specialutgåva "Edition Tesla." Den tidningen kan du köpa här!
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag håller med dig, John!
Ja
154
63
Nej