Laddbilarna försvinner utomlands: ”Bonus/malus ett slag i luften”

Nya systemet skulle täppa till luckan. Så har det inte blivit, visar nya siffror.

Annons
Annons

De senaste åren har tusentals svensksålda bilar – där första ägaren fått bonus eftersom bilen haft låga utsläpp – försvunnit utomlands på export.

Det innebär alltså att svenska staten betalar ut bonus till första ägaren, som sedan väljer att exportera bilen, så den rullar inte länge på svenska vägar.

Det nya bonus/malus-systemet som infördes förra året skulle minska ”floden” av exporterade laddbilar eftersom bonusen betalas ut först efter sex månader.

Så har det inte blivit. Enligt nya siffror från Trafikanalys som tjänstebilskonsulten Ynnor tagit fram ökade exporten av begagnade personbilar med hela 64 procent jämfört med året innan. För elbilar var ökningen hela 216 procent och för laddhybrider 90 procent.

Trots bonus/malus inbyggda ”karensperiod” på sex månader exporteras alltså tusentals bilar varje år.

”Detta visar att bonus/malus-systemets sex månaders exportstopp mest är ett slag i luften. Norrmännens sug efter bättre begagnade laddbilar är närmast oändligt, och med den billiga svenska kronan blir det en ännu bättre affär för både köpare och säljare”, säger Ronny Svensson, vd på Ynnor.

Annons
Annons
Rulla till toppen