Volvo erkänner: Vi underskattade suget efter laddhybrider

Nu växlar fabriken upp och ska tredubbla kapaciteten.

Annons
Annons

Den som hängt med i utvecklingen på den svenska bilmarknaden vet att laddhybriderna blivit enormt populära. Eftersom de är så förmånliga som tjänstebil väljer många en laddhybrid istället för en dieselbil.

Det är goda nyheter för Mitsubishi, Kia, Volkswagen och flera andra bilmärken som fått fram överkomliga modeller. Men för Volvo, som hittills nästan bara använt laddhybridtekniken i dyra toppmodeller som ”imagehöjare” (om vi räknar bort nedlagda V60 Twin Engine av förra generationen), är det dåliga nyheter.

Volvochefen Håkan Samuelsson erkände tidigare i veckan att märket missbedömt suget efter laddhybrider.

”Vi är inte glada eftersom vi hade kunnat sälja fler laddhybrider. Vi underskattade efterfrågan”, sa han på en pressträff.

Nu förväntar sig Volvochefen en ordentlig försäljningsökning av laddhybridmodellerna och totalt ska de stå för mellan 20 och 25 procent av nybilsförsäljningen.

”Vi är inte glada eftersom vi hade kunnat sälja fler laddhybrider”

Volvo erkänner: Vi underskattade suget efter laddhybrider
Foto: Getty Images

Tredubblar kapaciteten

Problemet för Volvo, som vi skrivit om, är att fabriken bara kan bygga ett visst antal laddhybridbilar i förhållande till andra bilar med bensin- eller dieselmotor. För att bygga fler laddhybrider måste Volvo alltså bygga ännu fler bensin- och dieselbilar – en underlig ekvation, och dessutom krånglig att få ihop eftersom fabriken redan nu går på högvarv.

Nu är planen alltså att upp till var fjärde såld Volvo ska vara en laddhybrid. Nästan alla modeller finns nu med laddhybridteknik, men det handlar oftast om de dyra T8-versionerna med prestandafokus. De billigare ”folkladdhybriderna” med lägre prislappar har försenats men ska nu vara på gång.

”Vi tredubblar kapaciteten mot slutet av det här året jämfört med vad vi hade för ett år sedan”, säger Håkan Samuelsson.

Annons
Annons
Rulla till toppen