Allvarligt fel på laddhybriden – men ägaren får inte häva köpet

Tog flera månader för verkstaden att hitta felet och åtgärda.

Annons
Annons

Redan efter 230 mil råkade en bilköpare som slog till på en Kia Optima Plug-in Hybrid från 2017 ut för ett allvarligt fel. Texten ”Hybridfel – stanna och stäng av motorn” dök upp i bilens display tillsammans med sju olika varningslampor.

Under en period på drygt två månader fick bilen bärgas inte mindre än fyra gånger genom Kia Assistans på grund av samma fel. Totalt stod bilen på verkstad i 47 dagar.

Nu har köparen anmält säljaren till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, och vill att köpet hävs. Hon har lagt ned både pengar och tid på problemen i form av bärgning och att hon inte alltid fått tillgång till gratis lånebil.

Dessutom har säljaren fått flera reparationsförsök på sig för att lösa problemet.

Men någon hävning av köpet ville inte bilfirman gå med på. De hävdar att felet var ovanligt invecklat och det dök heller inte upp hela tiden utan bara då och då, vilket gör det svårare att felsöka. Till slut lyckades verkstaden återskapa felet och kom fram till att en så kallad switchinhibitor, en växelväljare till växellådan, behövde bytas.

Nu är felet åtgärdat, och att det tog så lång tid tycker inte ARN är så konstigt – det var ett invecklat fel som alltså inte alltid dök upp vid körning, utan bara ibland. Felet gav heller inte någon felkod i bilens dator för teknikerna att läsa av.

ARN:s beslut blir därmed att köparen inte får häva köpet.

Uppdatering 3/4: Vi har haft kontakt med ägaren till bilen som upplyser om att bilen stått på verkstad i hela 47 dagar, inte 35, och att den bärgats fyra gånger, inte tre. Vi har uppdaterat artikeln.

Annons
Annons
Rulla till toppen