Tesla får bakläxa av Konsumentverket: "Vilseledande"

Kan behöva vidta åtgärder på tre punkter.

Tesla får bakläxa av Konsumentverket: "Vilseledande"
Vad kostar egentligen en Tesla? Det är inte så enkelt att se på hemsidan, tycker svenska Konsumentverket.

Tesla har till skillnad från nästan alla andra biltillverkare valt att storsatsa på onlineförsäljning. Köparna ska kunna klicka hem en bil direkt på nätet.

Tidigare i år fick Tesla också bakläxa i Tyskland för att ha skrivit ut något som kallas "pris efter bränslebesparingar". Förutom att skriva ut vad bilen faktiskt kostar, skriver Tesla också ut ett lägre pris som gäller efter elbilsbonusen på 60.000 kronor och om köparen inte behöver tanka en bensinbil i samma storlek.

Även om det har stått i det finstilta hur beräkningen görs är det här något Tesla fått kritik för från olika håll, och i Tyskland tvingades alltså Tesla backa och ta bort priset "efter bränslebesparingar".

Tesla tvingades ändra sig i Tyskland – och utreds nu för samma sak i Sverige

När Recharge skrev om den händelsen uppmärksammade vi också svenska Konsumentverket på hur Teslas beställningssida ser ut. Konsumentverket har nu öppnat ett ärende där de pekar ut tre punkter på sajten och i avtalet som behöver förtydligas, och Tesla får nu möjlighet att svara.

Så här ser det ut på den svenska hemsidan.

Vad är det Konsumentverket klagar på?

• För det första tycker inte Konsumentverket att Tesla hanterar avtalsvillkoren kring ångerrätten tillräckligt bra.

Tesla har två veckors ångerrätt på bilarna från det att bilen "gjorts tillgänglig för att hämta". Men om inte köparen har möjlighet att hämta ut bilen just den dagen tolkar Konsumentverket avtalet som att 14-dagarsperioden för ångerrätten börjar löpa ändå.

Om det är så är det ett oskäligt villkor, enligt Konsumentverket, och det innebär att köparen riskerar att gå miste om ångerfristen eller att ångerfristen förkortas.

"Vår bedömning är att det inte går att ange prisinformation på det sätt som Tesla gör"

• För det andra står det att köparen måste meddela Tesla om bilen ska lämnas tillbaka, till exempel via post. Men det finns inget telefonnummer och ingen e-postadress uppgiven på sidan, enligt Konsumentverket.

Enligt flera tidigare domar i Marknadsdomstolen kan ett företag inte ställa krav på vilket sätt kunden hör av sig på, även om företaget kan rekommendera ett visst sätt som bättre än ett annat. Därför strider Tesla mot tvingande lagstiftning på den punkten, tycker Konsumentverket.

• För det tredje skriver alltså Tesla ut pris "efter skatte- och bränslebesparingar" på sin hemsida, och även om det också finns ett vanligt kontantpris som visar vad bilen kostar kontant att köpa, blir det otydligt och vilseledande för kunden, tycker Konsumentverket.

"Vår bedömning är att det inte går att ange prisinformation på det sätt som Tesla gör", står det i ärendet.

Tesla har tagit hänsyn till elbilsbonusen på 60.000 kronor och räknat ut vad bensinen skulle kosta över fem år, med en viss förbrukning, ett elpris på 2,08 kronor per kilowattimme och ett bensinpris på 15,97 kronor per liter, enligt Konsumentverket.

Det lägre priset är aldrig något som köparen kan betala, utan det är bara kontantpriset som ska betalas. För att kunna ta del av elbilsbonusen måste köparen dessutom vidta åtgärder i form av en försäkran till Transportstyrelsen och bensinförbrukningen beror på körsätt och körvanor.

"Vi ser alltid allvarligt på när företag inte lämnar en tydlig prisuppgift eftersom det riskerar att vilseleda konsumenten", säger Konsumentverkets jurist Charlotte Söderlund till Recharge, och fortsätter:

"Det rör sig också om stora summor pengar när man köper en ny bil och det är viktigt att informationen som konsumenten får ta del av är korrekt."

Vad säger Tesla?

Svenska Tesla ger följande kommentar:

"Tesla är alltid måna om att följa lokala lagar och regler. Samtidigt är det viktigt att göra det enklare för konsumenterna att räkna ut driftskostnaderna för elbilar, vilka är avsevärt lägre jämfört med fossildrivna bilar."

Tesla har ännu inte dömts för något fel. Tesla får möjlighet att svara på ärendet och bilmärket har tidigare ändrat om utseendet på sajten i både Danmark och Tyskland efter att ha blivit uppmärksammade på liknande punkter där.

Vad händer nu?

Konsumentverket vill se att Tesla ändrar sig frivilligt och ger ett officiellt svar på det Konsumentverket klagar på. Tesla får på sig till den 19 april att svara, och därefter tar Konsumentverket ställning till om det kan bli läge för ytterligare åtgärder.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker det är helt okej att skriva som Tesla gör.
Ja
125
414
Nej