Svenska Saabingenjörer bakom Jaguars elbil

Så utvecklades tekniken – av tidigare Saabfolk.

Svenska Saabingenjörer bakom Jaguars elbil

Jaguar gjorde en ganska vågad satsning med elbilen I-Pace. Även om den inte kommit undan kritik i våra tester ska den representera en nystart för märket med modern drivlina och annorlunda design.

Och faktum är att drivlinan till viss del är utvecklade av svenska ingenjörer som tidigare jobbat på Saab, skriver Automotive News.

Den elektriska drivenheten har tagits fram av e-AAM, en division hos stora koncernen American Axle som tog över många av de ingenjörer som tidigare jobbade på Saab i Trollhättan före konkursen.

Det var 2014 som American Axle fick ett samtal från Jaguar/Land Rover om att titta på möjligheterna kring att utveckla en elektrisk drivenhet för en batterielbil. Resultatet blev Jaguar I-Pace, och nu ska e-AAM snart leverera en drivenhet till ytterligare en europeisk biltillverkare – men de vill inte avslöja vilken.

e-AAM utvecklade en tidig prototyp med elektrisk fyrhjulsdrift i Saab 9-3.

Saab bildade ett joint venture-samarbete med American Axle strax innan Saab gick i konkurs, och några år senare sålde Saab andelen i det som kom att kallas e-AAM.

Tanken var att utveckla en eldriven bakaxel för att göra bilar elektriskt fyrhjulsdrivna, något som är ganska vanligt idag men som var ovanligt då. En av de viktigaste fördelarna var aktiv momentstyrning, som kunde skicka rätt mängd kraft åt rätt håll vid rätt tillfälle för bättre fäste.

auto motor & sport fick som första motortidning provköra den eldrivna bakaxeln i en testbil vintern 2010. Systemet imponerade stort och hjälpte föraren på ett nästan magiskt sätt att både överstyra och stabilisera på snön, enligt vår utsände. Du kan läsa hela provkörningen här.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Om jag köper elbil ska den absolut ha fyrhjulsdrift.
Ja
246
101
Nej