Så ska Volkswagen klara att bygga billiga elbilar

Så ska Volkswagen klara att bygga billiga elbilar

Volkswagens minsta elbilar som ska kosta under 20.000 euro kommer byggas på en förkortad version av MEB-plattformen. Men det räcker inte för att hålla kostnaderna tillräckligt låga. Därför måste ingenjörerna titta på fler lösningar.

Det handlar det om att krympa komponenter i drivlinan och därmed spara material i form av stål, plast och tyg. Dessutom undersöker man möjligheterna att möblera om batterierna, så att de istället för att vara monterade vinkelrätt mot bilen, placeras i längdled. Det skulle innebära att batteriet sitter säkrare vid en olycka, menar Volkswagengruppens utvecklingschef Frank Welsh till Automotive News Europe.

"Det skulle skapa ett större utrymme mellan batteripaketet och bilens trösklar och det ger bättre dämpning om olyckan är framme", säger Frank Welsh.

Frank Welsh öppnar också för att man kan behöva se över elmotoralternativen. Möjligtvis måste de kompletteras med några mindre enheter.

"Vi måste undersöka om de motoralternativen vi idag har planerat för med MEB-plattformen kan behöva kompletteras med någon mindre", säger Frank Welsh.

I dagsläget finns Volkswagen e-Up! i detta segment, men Skoda Citigo EV kommer under året och Seat Mii EV 2020. Dessa sägs bli en försmak på hur de nya MEB-byggda bilarna ska bli, för att sedan helt fasas ut under 2022.

Denna korta version av MEB-plattformen är ett svårt med ytterst viktigt steg för Volkswagen i deras arbeta med att bygga elbilar för massorna.

"Vem som helst kan bygga en dyr bil. Den svåraste uppgiften för en ingenjör är att utveckla en billig bil", säger Frank Welsh.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag kommer köpa en elbil inom ett antal år.
Ja
400
158
Nej