Elbil smutsigare än diesel? Nya studien möts av hård kritik

Många frågetecken kring tysk studie som sågar elbilar.

Elbil smutsigare än diesel? Nya studien möts av hård kritik

En ny studie om utsläppen från bensin- och dieselbilar jämfört med elbilar sprids snabbt på nätet. Den är inte helt olik den gamla studien från IVL Svenska Miljöinstitutet, och kritiseras nu från flera håll.

Studien, som är gjord av tyska forskare och presenterades på en konferens i München, kommer fram till att elbilar kan ha mellan 11 och 28 procent högre koldioxidutsläpp än en dieselbil, om elbilen körs på tysk el.

Eftersom den tyska elmixen är betydligt smutsigare än den svenska och mycket beroende av kolkraft blir utsläppen under körning högre, menar forskarna.

Studien hävdar också att framställningen av elbilsbatterierna kräver stora mängder energi som även den är smutsig. Forskarna tar Tesla Model 3 som exempel och hävdar att batteriet släpper ut upp till 15 ton koldioxid redan innan bilen börjar köras.

När elbilen sedan börjar köras med den tyska elmixen blir koldioxidutsläppet mellan 156 och 180 gram per kilometer. Forskarna hyllar samtidigt vätgastekniken som de tycker är betydligt effektivare när det gäller att sänka utsläppen.

Men den här studien får precis som andra liknande studier hård kritik från olika håll, och forskarna anklagas för att jämföra äpplen med päron.

Forskarna har jämfört en Mercedes med 194 hästar med en betydligt starkare Tesla

Forskarna har jämfört en diesel-Mercedes med en Tesla Model 3.

Räknar med kort livslängd – och optimistiska siffror

• Till att börja med räknar forskarna med tio års livslängd för bilen, vilket är väldigt kort. De tar heller inte hänsyn till att batterier kan återvinnas och få ett "andra liv" efter att ha suttit i en elbil som exempelvis hembatterier (energilagring från solfångare). Att batterierna skulle vara helt uttjänta efter 15.000 mil är felaktigt.

• Forskarna har använt den gamla NEDC-körcykeln som är ökänt "snäll" när det gäller förbruknings- och utsläppssiffror. Den nya WLTP-körcykeln är mer realistisk.

• Studien jämför också hela produktionskedjan för elbilen, inklusive batteriproduktion, men bara själva körningen för dieselbilen. Forskarna räknar alltså inte med utsläppen som uppstår när förbränningsbilen tillverkas eller när oljan pumpas, raffineras och transporteras till pumpen. Utsläppen från tillverkningen av alla motorkomponenter som behövs i förbränningsbilen tas heller inte med.

• Forskarna jämför dieselbilen Mercedes C 220 d med 194 hästkrafter med Tesla Model 3 som har 473 hästkrafter.

• Tyskland ska också fasa ut stora delar av de smutsigaste komponenterna i elmixen och planerar för att två tredjedelar av strömmen ska genereras förnybart om tio år.

Att elbilar är renare än motsvarande fossilbil – även med smutsig el – gjordes nyss klart av flera svenska organisationer.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker det låter rimligt att en dieselbil i det långa loppet är renare än en elbil.
Ja
619
702
Nej