Nya uppgifter: Så mycket ska Volkswagens folkelbil kosta

Specialversion vid lanseringen får längre räckvidd och snabbare laddning. Säljs med drygt 30.000 kronor i förlust per bil.

Annons
Annons

Volkswagen har kört igång bilbranschens kanske mest ambitiösa elbilssatsning med en mängd nya modeller under utveckling. Än så länge har ingen av nyheterna i den nya elbilsgenerationen börjat säljas, men snart är det på gång.

Halvkombimodellen Volkswagen ID 3, eller ID Neo som den också blivit känd som, kommer kunna förhandsbokas från och med den 8 maj. Hittills har vi bara fått vaga indikationer på vad den kommer kosta men nu har tyska auto motor und sport fått uppgifter om vad priset hamnar på.

Nya uppgifter: Så mycket ska Volkswagens folkelbil kosta
Målet med Volkswagen ID 3 är att locka ”vanligt folk” att gå över från bensin- eller dieselbil till en elbil.

Pris från 30.000 euro i Tyskland

Instegsversionen av Volkswagen ID 3 får ett 48 kWh-batteri och kommer kosta 29.990 euro i Tyskland. Det är inte så lätt att översätta det direkt till en svensk prislapp, men med den svenska momsen är det ingen galen gissning att elbilen kommer kosta 350.000–400.000 kronor.

Det skulle i så fall vara lite i överkant av vad Volkswagen tidigare lovat (men ändå inom ramen för att vara godkänt) om att ID 3 ska kosta som en välutrustad diesel-Golf. En standardutrustad Golf GTD kostar idag 335.000 kronor.

Men det priset gäller alltså instegsversionen, som förmodligen får ungefär 30 mils räckvidd enligt WLTP-körcykeln. Vid lanseringen kommer också en särskild specialversion med 62 kWh-batteri och räckvidd på 40 mil enligt WLTP-körcykeln, samt snabbladdning med upp till 125 kW. Hur dyr den blir finns dock inga uppgifter om än.

Nya uppgifter: Så mycket ska Volkswagens folkelbil kosta
Förutom ID 3 kommer flera andra elbilar i VW:s storsatsning, bland annat en suv, en lyxsedan och elbussen ID Buzz.

3.000 euro i förlust per såld bil

Med de här priserna räknar Volkswagen med att den första elbilen i den nya generationen går med ungefär 3.000 euro i förlust per såld bil, enligt uppgifterna till auto motor und sport.

Men det är Volkswagen beredda att ta för att sno viktiga marknadsandelar och uppnå skalfördelar när tillverkningsvolymen går upp. Enligt tidningen räknar också Volkswagen med att de nya elbilarna som bygger på MEB-plattformen blir lika lönsamma som förbränningsbilarna som bygger på dagens MQB-plattform 2025, alltså om sex år.

Annons
Annons
Rulla till toppen