Överraskningen i laddhybriden: Motorolja för 10 kronor milen

Tio kronor milen. Det blev notan på motoroljan för en Recharge-läsare som kör laddhybriden Volkswagen Passat GTE.

Överraskningen i laddhybriden: Motorolja för 10 kronor milen

En läsare som hört av sig till Recharge berättade att hans Volkswagen Passat GTE skulle in på oljebyte eftersom 1.500 mil hade passerats. Saken var bara den att förbränningsmotorn hade gått betydligt kortare än så – endast 240 mil. 

En oljeservice på en Volkswagen Passat GTE kostar hos en Volkswagenverkstad 2.400 kronor. Det innebär att priset för motorolja per körd mil med förbränningsmotorn blir 10 kronor. Något vår läsare inte alls är nöjd med. 

"Helt horribelt ur min synvinkel. Laddhybrider borde ha oljeserviceintervall kopplat till körd sträcka med förbränningsmotorn", skriver han i ett mail.

Volkswagen skriver i ett mejl till Recharge att oljebytesintervallet satt till 1.500 mil eller 12 månader eftersom bensinmotorn i en laddhybrid lever ett annorlunda liv än i en vanlig bensinmotor.

"Anledningen till att Passat GTE har fast serviceintervall på 1.500 mil alternativt 12 månader är att bensinmotorn får jobba under andra driftsförhållanden i hybriddrift. Det faktum att motorn startar kall och direkt får gå under höga varvtal kombinerat med högre antal starter än en ren bensinbil gör att mängden oförbränt bränsle samt så kallade blowby-gaser ökar. När detta sker bryts oljan ner snabbare och måste därför bytas vid kortare intervall. Det betyder också att man använder en annan olja än den som normalt gäller för flexibla intervall."

Vi kan alltså konstatera att ju mer en laddhybrid körs på el, desto högre blir kostnaden för oljebyte per mil. 

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Alldeles för dyrt med 2.400 kronor för en oljeservice.
Ja
605
159
Nej