Volkswagen har inget svenskt pris för nya elbilen när förhandsbokningen öppnar

Kunderna kommer inte få veta direkt vad bilen kostar när förhandsbokningen öppnar.

Volkswagen har inget svenskt pris för nya elbilen när förhandsbokningen öppnar

Den 8 maj öppnar Volkswagen förhandsbokningarna av nya elbilen ID 3, eller ID Neo som den också kallats.

Många läsare är nyfikna på Volkswagens "folkelbil" som ska locka med relativt lång räckvidd, men framför allt ett pris som ligger i närheten av en välutrustad diesel-Golf.

Exakt vad Volkswagen ID ska kosta i Sverige är än så länge inte klart, men de första prisindikationerna från Tyskland tyder på ett pris på minst 300.000 kronor. Men det är alltså inte bekräftat av Volkswagen.

Köparna får vänta på prislappen

När Volkswagen öppnar för förhandsbokning av ID-modellen hade nog många hoppats få veta vad bilen ska kosta. Men så blir det inte. Volkswagen kommer inte kommunicera någon svensk prislapp för ID när förhandsbokningen öppnar den 8 maj, bekräftar Volkswagens informationschef Marcus Thomasfolk för Recharge.

De första kunderna som förhandsbokar ett exemplar kommer därmed inte få veta exakt vad bilen kostar.

Förhandsbokningen innebär att kunderna får en chans att ställa sig i kö och betala en bokningsavgift som sedan fås tillbaka. Köplatsen blir heller inte bindande, så även köpare som hoppar av får avgiften tillbaka.

Billig laddbox

Enligt uppgifter till Recharge ska Volkswagen också sälja en laddbox som blir ordentligt mycket billigare än de flesta varianter som säljs idag. Priset för Volkswagens laddbox ska hamna på omkring 3.000 kronor.

Laddboxen gör det tryggare att ladda elbilen hemma och de flesta laddboxar har också en funktion för att bilägaren ska kunna hålla koll på laddningen och schemalägga den via en mobilapp.

Flera versioner

Volkswagen ID ska komma i flera olika varianter. Modellen som öppnas för förhandsbokning är en lyxigare lanseringsversion med snabbare laddning och större batteri som ger längre räckvidd.

Instegsversionen av Volkswagen ID ska enligt uppgifter till tyska auto motor und sport kosta 29.990 euro i Tyskland. Det går inte bara att direktöversätta priset till svenska kronor, utan den kan bli lite dyrare än så i Sverige på grund av högre momssats.

Instegsmodellen får 48 kWh-batteri och drygt 30 mils räckvidd enligt WLTP-körcykeln. Lanseringsmodellen har förmodligen ett 62 kWh-batteri och omkring 40 mils räckvidd, plus snabbladdning på 125 kW.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag är riktigt nyfiken på Volkswagen ID.
Ja
402
66
Nej