Audi tänker inte ge upp bränslecellerna – ska lansera ny vätgasladdhybrid

Cheferna är oroliga för att batterierna inte räcker för nya elbilsmodellerna.

Audi tänker inte ge upp bränslecellerna – ska lansera ny vätgasladdhybrid
Audis styrelseordförande Bram Schot vill inte förlita sig helt på batterielbilar som e-tron. Därför satsas det nu på att ta fram en vätgasdriven ladhybrid.

Audi är inte beredda att satsa alla kort på batterielbilar som e-tron. Därför vill Audis styrelseordförande Bram Schot nu lägga i en högre växel för satsningen på bränslecellsbilar.

Även om Audi satsat miljardbelopp på omställningen till batterielbilar, med flaggskeppet e-tron och den kommande suven Q4 e-tron, verkar det alltså fortfarande som att Audicheferna tvekar om batterielbilens framtid.

Det är framför allt batteriproduktionen som hindrar Audi från att gå "all in" på batterielbilar. Audi har haft problem att få fram batterier till elsuven e-tron, trots att den inte alls säljer i samma antal som billigare elbilar, och med den kommande anstormningen av nya elbilsmodeller är cheferna oroliga för att biltillverkaren inte kommer kunna möta efterfrågan.

Ny konceptbil med laddhybridteknik

Audi har tidigare visat upp bränslecellsdrivna konceptbilen h-tron. Utvecklingsprogrammet som ledde fram till den bilen ska nu köras igång igen och planen är att Audi ska bli VW-koncernens kompetenscenter för vätgasbilar.

Senare i år ska en ny bränslecellsprototyp visas upp och eventuellt kan den erbjudas som leasingbil 2021. Enligt uppgift ska den bilen få ungefär samma teknik som Mercedes vätgasladdhybrid – bränslecellsdriften kompletteras alltså av ett batteri som ska ge 15 mils räckvidd på batterieldrift. Därefter tar bränslecellen vid. Ett udda beslut, kan tyckas, om nu batteribristen är ett stort problem.

"Vi vill verkligen snabba på det. Vi ska sätta hög prioritet för bränsleceller – mer pengar, mer personal och mer självförtroende", säger Bram Schot till Autocar.

"Vi ska sätta hög prioritet för bränsleceller"

Vi har tidigare skrivit om hur många chefer i bilvärlden tror att batterielbilarna kommer bli ett fiasko och köras om av vätgasbilar.

Fördelen med vätgasdrivna bränslecellsbilar är att de har ganska lång räckvidd och kan tankas relativt snabbt. Nackdelen är att produktionen av vätgas kan vara energikrävande och att batterielbilen kan ha högre energieffektivitet totalt sett.

Audis vätgaskoncept h-tron ska snart få en uppföljare med laddhybridteknik.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker det är helt rätt att satsa på vätgasbilar vid sidan av batterielbilarna.
Ja
235
35
Nej