Priset för Mercedes EQC 400 4Matic börjar vid 798.900 kronor men med några utrustningspaket passerar man snabbt 850.000 och även 900.000 kronor. Det innebär att Mercedes lägger sig en bra bit under huvudkonkurrenten Audi e-tron som startar vid 885.000 kronor. EQC går att konfigurera på Mercedes hemsida.
Bland tillvalen till Mercedes EQC hittar vi ”Premiumpaket” för 30.000 kronor där det ingår bland annat glastaklucka, Burmester Surround Soundsystem och trådlös laddning för mobiltelefon. ”Premiumpaket Plus” kostar 55.000 kronor och innehåller eljusterbar förarstol med minne, head-up display och ett parkeringspaket med 360-graders kamerasystem.
Den som vill kunna dra släpvagn eller husvagn kan välja till en elektriskt infällbar dragkrok för 11.100 kronor. Maximal dragvikt för Mercedes EQC är 1.800 kilo. Samma som hos Audi e-tron, alltså.
Det som ingår i grundpriset är bland annat Mercedes MBUX multimediasystem, keyless-go komfortpaket och EQ komfortpaket med backkamera och parkeringsassistent.
Förarassistenpaket med adaptiv farthållare och Distronic Plus, undanmanöverassistent för fotgängare och Pre-Safe säkerhetssystem kostar 12.900 kronor. Stöldskyddspaket med larm kostar 4.950 kronor och vill man ha det lite mer bekvämt med komfortstolar och annat så går det paketet på 25.400 kronor.
När det gäller motorstyrka ligger Mercedes EQC 400 4Matic på samma nivå som Audi e-tron 55 quattro, båda har toppeffekten 300 kW (408 hk). Maximalt vridmoment är 765 Nm (Mercedes) och 660 Nm (Audi). Mercedes EQC har dock ett mindre batteripaket på 80 kWh, Audi e-tron rymmer 95 kWh. Trots skillnaden i kapacitet uppger båda tillverkarna en WLTP-räckvidd på strax över 400 kilometer.
När Jaguar I-Pace lanserades i Sverige fanns det en instegsmodell för 829.000 kronor. Men idag säljs endast de välutrustade I-Pace Signature och I-Pace Signature Business för 879.900 respektive 939.900. Modellerna har ett batteripaket på 90 kWh, WLTP-räckvidd på som mest 470 kilometer samt en elmotor som ger 294 kW (400 hk).
Missa inte provkörningen:
Mercedes EQC 400 4Matic – när du tröttnat på Tesla
Effekt och prestanda
Effekt | Vridmoment | 0–100 km/h | Toppfart | |
Mercedes EQC | 408 hk | 765 Nm | 5,1 sek | 180 km/h |
Audi e-tron | 408 hk | 660 Nm | 5,5 sek | 200 km/h |
Jaguar I-Pace | 400 hk | 700 Nm | 4,8 sek | 200 km/h |
Tesla Model X Standard Range | 525 hk | i u | 4,8 sek | 250 km/h |
Kia e-Niro | 204 hk | 395 Nm | 7,8 sek | 170 km/h |
Hyundai Kona Electric | 204 hk | 395 Nm | 7,6 sek | i u |