Nu fixar Hyundai största nackdelen med Ioniq

Hyundais ”syskontrio” Ioniq består av en vanlig hybridbil, en laddhybrid och en eldriven version av samma grundmodell. Nu är det dags för en uppdatering. Den...

Annons
Annons

Hyundais ”syskontrio” Ioniq består av en vanlig hybridbil, en laddhybrid och en eldriven version av samma grundmodell. Nu är det dags för en uppdatering.

Den nya versionen av helt eldrivna Ioniq Electric får en ordentlig ökning av räckvidden. Batteripaketet är nu på 38 kWh, och eftersom Ioniq visat sig vara imponerande snål på strömmen i flera tester kommer den numera 29 mil enligt den nya WLTP-körcykeln. Det gamla batteripaketet var på 28 kWh.

Hyundai Ioniq Electric får också en snabbare laddare på 7,2 kW (tidigare 6,6). Effekten och vridmomentet i elmotorn är dock desamma: 136 hästkrafter och 295 Nm.

Laddhybridversionen Ioniq Plug-in Hybrid får en starkare elmotor och ett större 15,6 kWh-batteri, som ger längre elräckvidd: nu ligger den på 5,2 mil.

Äntligen mobilapp

Men den viktigaste nyheten med Ioniq Electric och Plug-in Hybrid har faktiskt inte med drivlinan att göra. Det är att båda modellerna nu får uppkoppling till nätet och möjlighet att fjärrstyra klimatanläggningen via en mobilapp. Bilägaren kan också kolla bilens status och laddnivå.

Det här låter kanske som en mindre nyhet, men vi har tidigare skrivit om hur viktigt det är att erbjuda en mobilapp till elbilen.

Förutom att Ioniq inte haft någon mobilapp har köparna klagat på Hyundais extremt långa leveranstider. Hur det blir med de nya versionerna återstår att se.

Elversionen Ioniq Electric dyker upp i bilhallarna i september medan laddhybriden kommer i juli. Priserna är inte klara.

Annons
Annons
Rulla till toppen