Första siffrorna: Porsche Taycan blir ett prestandamonster – med 1.000 Nm

Första siffrorna: Porsche Taycan blir ett prestandamonster – med 1.000 Nm
I en elbil behövs inget avancerat mekaniskt system för att fördela kraften utan datorn kan skicka ut rätt mängd kraft till rätt hjul. "Inga förluster, 100 procent dynamisk effektivitet", säger projektledaren Stefan Weckbach.

Premiären för en elbil många ser fram emot närmar sig snabbt. Porsche Taycan ska locka med lång räckvidd, supersnabb laddning och framför allt imponerande acceleration – som dessutom ska kunna upprepas flera gånger utan att drivlinan blir överhettad.

Porsche har låtit Automobile Magazine få en första provtur i en prototyp av Taycan, och att döma av provkörningen finns en möjlighet att Taycan blir en av de mest ikoniska modellerna någonsin för Porsche.

Här är några av punkterna som testföraren Georg Kacher kommer fram till i provturen.

• 0–60 mph (96 km/h) går på strax över tre sekunder. Tesla Model S Ludicrous fixar samma sprint på 2,4 sekunder, men Porschens accelerationen ska kunna upprepas oavsett laddnivå (så länge inte batteriet är helt urladdat förstås). "Så länge det finns ström kvar kan du alltid göra en fullständig attack", säger Bernd Propfe, plattformschef för Taycan. Turboversionen ska kunna göra tio fullgasaccelerationer på raken utan att någon försämring i prestandan, enligt Porsche.

En av de största utmaningarna för ingenjörerna var att kombinera de keramiska bromsarna (tillval) med bromskraftåtervinningen (eller regenereringen). Systemen måste lira bra tillsammans.

• Snabbladdningen är visserligen imponerande, men än så länge finns det bara ett fåtal snabbladdare som fixar ens 150 kW. Porsche har tidigare lovat snabbladdning på 350 kW. Det kommer senast 2021. Tills dess är det 250 kW som gäller, om du kan hitta en sådan laddare.

• Luftfjädring och fyrhjulsstyrning finns som tillval. Det senare innebär att bilen blir mer lättmanövrerad i låg hastighet och stabilare i högre hastighet. Fyrhjulsdrift är standard på alla modeller utom instegsversionen.

• Vridmomentet är på 880 Nm men det kan tillfälligt ökas till 1.000 Nm i tio sekunder.

• Batteriet är vätskekylt och modulerna levereras av LG Chem. Instegsmodellen får batterikapacitet på 80 kWh, de dyrare modellerna Taycan 4S och Taycan Turbo (!) får 96 kWh.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Det här ser jag fram emot!
Ja
340
46
Nej