Ägarna slår larm om kort räckvidd i laddhybriden

Vi tar läsarna till hjälp för att granska batteriproblemen i populära laddhybriden.

Annons
Annons

Mitsubishi Outlander har i flera år varit Sveriges populäraste laddhybrid, utom när den korta perioder körts om av konkurrenten Volkswagen Passat GTE.

Vi har testat bilen flera gånger och gillar kombinationen av utrymmen, suv-design och laddhybridteknik till ett rimligt pris.

Men när ägarna får säga sitt får Mitsubishi Outlander PHEV inte alltid så höga betyg. I vår begagnatguide avslöjades en del brister, och nu slår en del ägare larm om att bilen tappar batterikapacitet oroväckande fort.

En laddhybrid har kort räckvidd på el redan när bilen är ny, jämfört med en elbil, och det blir förstås inte bättre om batteriet snabbt tappar kapacitet.

Ägarna slår larm om kort räckvidd i laddhybriden
Så här mycket batterikapacitet har batteriet kvar i de Outlander PHEV där ägarna testat kapaciteten med appen PHEV Watchdog.

Läsarnas svar: Hälften upplever kortare räckvidd

På nätet finns flera Facebookgrupper där problemet med batterikapaciteten i Mitsubishi Outlander PHEV tas upp. Dessutom finns en namnlista som i nuläget har 1.200 underskrifter från ägare som känner sig drabbade av problemet.

På Youtube finns också flera kanaler som drivs av Outlander PHEV-ägare som märker av att bilen tappat räckvidd sedan de köpte den. Det finns till och med en app där ägarna kan mäta och rapportera batterikapaciteten, och graferna från den sajten visar i vissa fall att batterierna tappar en hel del kapacitet.

I vår begagnatdatabas, där ägarna själva kan sätta betyg på sina bilar, finns i nuläget flera hundra enkätsvar från Outlander PHEV-ägare. Inför den här artikeln bad vi dem fylla i en kort enkät om batterikapaciteten i sin bil.

Det visade sig att ungefär hälften av ägarna upplevt att batterikapaciteten blivit sämre sedan de köpte bilen.

”Jag kör samma pendlingssträcka varje dag och med samma körsätt. Detta är min fjärde Outlander så jag vet precis hur man ska köra den väldigt ekonomiskt. Jag kom runt 55–60 kilometer de första 200–300 milen, men ligger nu på 40–45 kilometer när bilen gått 1.200 mil på fem månader”, skriver en ägare.

”I år har batteriet tappat lite kraft. Det går att köra 30 kilometer på en laddning mot 35–40 förra året när det var 17–20 grader varmt ute”, skriver en annan.

Inga batterier bytta på garantin

En ägare uppskattade att hans Outlander PHEV tappat 20–25 procent av kapaciteten på 9.000 mil.

”Jag lämnade in bilen till en märkesverkstad för att mäta batterikapaciteten och de skickade siffrorna till den svenska generalagenten för bedömning. Men jag fick till svar att ’minst 70 procent återstår, så det är inte ett garantiärende’. Mitsubishi Sverige har testat 500 bilar totalt och ingen hade varit i närheten av garantigränsen hittills”, skriver ägaren.

En annan ägare mätte batterikapaciteten hos en Boschverkstad och fick svaret att batteriet tappat 15 procent på 14.000 mil.

Men det är alltså lika många som uppger att batterikapaciteten inte alls minskat sedan de köpte bilen. Och många ägare påpekar dessutom att det är riktigt nöjda med bilen totalt sett, även om räckvidden generellt kunde varit bättre.

Ägarna slår larm om kort räckvidd i laddhybriden
Fanny Lindquist är informationschef på svenska Mitsubishi.

”Ett medvetet programmeringsval”

Mitsubishi har en garanti för batteriet som innebär att det ska hålla minst 70 procent av kapaciteten under de första åtta åren eller 16.000 milen. Enligt märkets svenska informationschef Fanny Lindquist har Mitsubishi aldrig bytt några batterier för svenska kunder på grund av kapacitetsproblem.

Så här svarar Fanny Lindquist om att vissa ägare upplever att batterikapaciteten minskat:

”Det rör sig inte om ett faktiskt problem med batteriets kapacitet utan det var ett medvetet programmeringsval av ingenjörerna att detta skulle ingå i lärokurvan och utvärderingen av det allra första PHEV-tekniksystemet med 4WD.”

Hon vill betona att en specifik programmering för den så kallade BMU-enheten (Battery Monitoring Unit) valdes av Mitsubishi för att ”säkerställa lämplig batterikapacitet – och därmed prestanda – under hela bilens livstid”. Hon vill också förtydliga att det inte handlar om att försämra batterikapaciteten, utan teknikerna har istället valt en särskild mjukvara för att se till att batteriet håller en viss kapacitetsnivå över tid.

”Drivbatteriet i Outlander PHEV bedöms kunna klara normal användning (körning och laddning) under lång tid och omfattas av en fabriksgaranti som innebär att minst 70 procents batterikapacitet garanteras i 8 år eller 160.000 kilometer”, säger hon.

Annons
Annons
Rulla till toppen