Laddbilar kan bli dyrare som tjänstebil – rabatten går ut 2021

Tjänstebilsexperten: "Regeringen måste ge besked."

Laddbilar kan bli dyrare som tjänstebil – rabatten går ut 2021

Elbilar och laddhybrider har en riktig gräddfil när det gäller förmånsvärdet för tjänstebilister.

Först sätts förmånsvärdet ned till "motsvarande modell utan miljöteknik". Men det verkar väldigt godtyckligt exakt vad som är en motsvarande modell. Tesla Model 3 jämförs till exempel med en fyrhjulsdriven bensinbil med 350 hästkrafter för mindre än 400.000 kronor – en sådan är inte helt lätt att hitta.

Och sedan sätts förmånsvärdet ned med ytterligare 10.000 kronor om året.

Det här innebär att förmånsvärdet, som tjänstebilisten skattar för, kan bli så lågt som strax över 1.000 kronor i månaden för en del elbilar och laddhybrider. Även om de här bilarna kan vara dyra att köpa in för arbetsgivaren kan de alltså vara billiga för tjänstebilisten, trots högt inköpspris.

Men sänkningen med 10.000 kronor om året går ut 2021, påpekar tjänstebilskonsulten Ynnor i ett pressmeddelande. Om inget görs från regeringens sida kan alltså förmånsvärdet på en mängd laddbilar höjas med mer än 800 kronor i månaden, och det drabbar alltså föraren. I verkligheten kan det innebära flera tusen kronor mer om året.

"Här måste regeringen ge besked om fortsatta subventioner av förmånsbeskattade elbilar. Eller kanske förknippar regeringen dessa för mycket med höginkomsttagare i storstädernas välbärgade kranskommuner, trots att det skulle hota klimatmålen?", säger Ronny Svensson, vd för Ynnor, i ett uttalande.

Rättelse 27/5: Rabatten på förmånsvärdet går inte ut nu till årsskiftet, utan blir kvar till och med beskattningsåret 2020. Vi beklagar felet.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker det är helt rätt att laddbilar är så förmånliga som tjänstebil.
Ja
308
137
Nej