Skoda Superb nu som laddhybrid – och lanserar ny elbil för under 20.000 euro

Skoda Superb nu som laddhybrid – och lanserar ny elbil för under 20.000 euro

Hittills är det Volkswagen och Audi som haft ledartröjan när det gäller elektrifiering inom VW-koncernen. Skoda och Seat har än så länge inte haft så mycket att erbjuda, men snart blir det ändring.

Seat har till exempel visat upp en eldriven konceptbil som baseras på Volkswagen ID, och nu kommer också några nyheter från Skoda.

Först ut är familjebilen Skoda Superb som nu kommer som laddhybrid. Det blir en enormt viktig modell på den svenska marknaden, särskilt eftersom den också kommer som kombi, och den kommer ta upp kampen mot Kia Optima Plug-in Hybrid, Mitsubishi Outlander PHEV och koncernkollegan Volkswagen Passat GTE.

Skoda Superb iV, som modellen heter, har samma drivlina som just Passat GTE vilket innebär en 1,4-liters bensinmotor plus en elmotor. Totalt har bilen 218 hästkrafter och 400 Nm.

Batteriet på 13 kWh ger en räckvidd på upp till 5,5 mil enligt WLTP-körcykeln, vilket är lika långt som uppdaterade Passat GTE.

Skoda Superb får också ett ansiktslyft med en del nya tillval och finesser. Dit hör till exempel ett infotainmentsystem med 9,2-tumsskärm och digitala instrument. Föraren kan också hålla koll på laddningen eller sätta igång klimatanläggningen med en mobilapp (ingår i ett år från köpet men kostar därefter extra, oklart hur mycket).

Skoda Superb iV kommer med dragkrok och får också ett så kallat Trailer Assist-system som håller koll på omgivningen och hjälper föraren när man backar med släp.

En nackdel är dock att batteriet inte är placerat under bilen utan istället under bagagerumsgolvet. Därmed minskar bagageutrymmet i kombiversionen från 660 till 510 liter.

De svenska priserna är inte klara och Superb iV går att beställa först tidigt 2020.

Den andra nyheten som Skoda bjuder på är en väldigt lågt hängande frukt i form av en Skodaversion av eldrivna småbilen Volkswagen e-Up.

Den heter Skoda Citigo iV och främsta säljargumentet här är att modellen slinker in under 20.000 euro. Vad det innebär i svenska kronor återstår dock att se, några svenska priser är inte heller här officiella.

Skoda Citigo iV har en elmotor på 61 kW (83 hästkrafter), ett 36,8 kWh-batteri och en räckvidd på 26,5 mil enligt WLTP-körcykeln. Laddhastigheten är begränsad till 40 kW och 0–100 km/h går på 12,5 sekunder. Främsta funktionen för Citigo iV sägs vara att vänja Skodahandlarna vid elbilar och de modeller som kommer om några år.

Uppdatering: Vi har ändrat en formulering i texten om att uppdaterade Passat GTE skulle ha längre räckvidd enligt WLTP än Superb iV. Vi beklagar felet.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Det här tycker jag ser bra ut!
Ja
168
60
Nej