Elbilen vägrade ta laddning – bilfirman försökte komma undan

Nu får bilägaren rätt att häva köpet av sin Renault Zoe.

Annons
Annons

Att en ny bil krånglar är tyvärr inte helt ovanligt. Ägarna som sätter betyg på sina bilar i vår begagnatdatabas vittnar ofta om framför allt elfel som drabbar nya modeller.

Det kan en Renault Zoe-köpare från Västra Götaland skriva under på. Hon hämtade ut sin nya bil i oktober 2017, och fick en laddbox från Clever på köpet. Den installerades av en elektriker.

Men efter ett tag började laddboxen visa ett felmeddelande om överström. Det rör sig definitivt om ett fel i laglig mening, enligt ARN, och bilfirman har inte kommit med någon förklaring annat än att det är fel på bilägarens elanläggning.

Men det kan inte stämma, enligt ARN. Dels har de hämtat information från en lokal elfirma, och dels kan ägaren ladda sin andra elbil (en Nissan Leaf) utan problem med samma laddbox och elsystem.

Trots att bilfirman flera gånger försökt lösa problemet kvarstår det, och eftersom det dessutom klassas som ett ”väsentligt fel” att en elbil inte kan laddas har ägaren nu rätt att häva köpet, enligt ARN:s beslut.

Bilägaren ska därför få lämna tillbaka bilen och hon får dessutom ränta på beloppet.

Annons
Annons
Rulla till toppen