Trafikskolan som skippar bensinbilarna – satsar på Tesla

Här är trafikskolan som satsar på eldrift.

Annons
Annons

Den klassiska trafikskolebilen har varit ganska liten, bensindriven och manuell. Men nu börjar något hända. Flera trafikskolor har köpt in både gas- och elbilar för att sänka utsläppen.

Elbilar som trafikskolebil är inget helt nytt, men att köpa in en Tesla som övningsbil för eleverna på trafikskolan är trots allt inte så vanligt. Men det är precis vad Murtans Trafikskola i Falkenberg har gjort. Ägaren Lennart Svensson beskriver hur han ”alltid varit elbilsnörd”.

”Vi köpte vår första elbil, en Volkswagen e-Golf, 2015 och har alltid varit engagerade i miljö och ecodriving. Sedan spann det vidare, och nu kör vi enbart icke-fossilt med biogas och el rakt av. Nu är vi Teslaägare och det älskar eleverna”, säger han till Recharge.

”Jag har beställt en Volkswagen ID också, i och med att vi har Volkswagen i övrigt och vill fortsätta med det. Men vi älskar Teslan”, fortsätter han.

Trafikskolan som skippar bensinbilarna – satsar på Tesla
Lennart Svensson på Murtans Trafikskola i Falkenberg.

Fler trafikskolor går över till eldrift

Lennart Svensson berättar också hur elbilstänket nu har spritt sig till de andra trafikskolorna i Falkenberg, men i resten av Sverige tycker han det är relativt ont om elbilar.

”De tror inte räckvidden räcker till. När jag köpte vår första elbil hade den batteri på 30 kWh. Nu har vi 60 kWh och då är räckvidden inga problem. Jag kommer hem med tolv mil kvar och laddar under natten.”

”Det var lite jobbigt när vi bara hade 18 mils räckvidd, då blir det lite mer pyssel. Ibland måste någon ut och snabbladda på dagen vid Falkenbergsmotet. Det behöver vi inte nu. Mitt mål är att vi inte ska behöva ladda på stan med Teslan.”

”Jag kan säga att vi sparar mycket pengar per mil på att köra på gas och el. När folk frågar hur vi kan finansiera en Tesla säger jag att vi kör på gasdrift i övrigt och sparar pengar.”

• Hur står sig Teslan jämfört med er andra elbil, Volkswagen e-Golf?

”Vi kommer ha kvar den tills vår Volkswagen ID kommer. Förarmiljön i e-Golf är ju som i en vanlig Golf, och man kan lyfta på motorhuven och se motorn, kylvätskan och allt. Men nu kommer vi in i framtiden med en centralt placerad skärm och tomt utrymme i ’frunken’ där fram.

Trafikskolan som skippar bensinbilarna – satsar på Tesla

Ingen manuell låda

Tesla Model 3 har förstås ingen manuell låda, och elever som kör upp med en automatväxlad bil får sedan inte köra en bil med manuell låda. Men med tanke på hur många som idag tar körkort enbart för automatbilar är det inget problem att Teslan bara finns med automatlåda, enligt trafikskolan.

”Trenden i hela Sverige är att fler och fler väljer automatkörkort, framför allt i storstäderna. Här har det inte riktigt slagit igenom än. Men i storstäderna tar folk körkort senare. Dagens 25–30-åringar kanske bara kör en poolbil eller företagsbil och där är många numera eldrivna eller hybrider med automatlåda. Den trenden kommer bara öka. De vill inte hålla på och rycka i en växelspak.”

Bilen har även dubbelkommando för att föraren ska kunna ta över i en nödsituation.

”Jag gick ut på nätet och hittade ett holländskt dubbelkommando. Sedan kontaktade jag ett företag som anpassar bilar för funktionshindrade. De kontaktade firman i Holland så vi slapp. De gjorde ett jättefint jobb och nu är det på plats.”

• Lär ni eleverna att ladda elbilen också?

”Det har vi gjort i fyra år. Målet är att ha en laddare här på gården så man får prova på laddhandsken. Det har vi gjort med biogasbilarna också, att man får lära sig tanka. Kommunen har 80 gasdrivna bilar och 40–50 elbilar så om eleverna till exempel får sommarjobb i kommunen ska de lära sig tanka gas. Det är lättare än bensin tycker jag.”

Trafikskolan som skippar bensinbilarna – satsar på Tesla

Foto: Christian Dahlqvist

Annons
Annons
Rulla till toppen