Svenskt pris på Audi Q5 laddhybrid – dyrare än Volvo XC60 T8

Audi Q5 55 TFSI e quattro är Audis senaste tillskott till sin laddhybriduppställning som sedan tidigare består av A3 och Q7. Q5 55 TFSI e...

Annons
Annons

Audi Q5 55 TFSI e quattro är Audis senaste tillskott till sin laddhybriduppställning som sedan tidigare består av A3 och Q7. Q5 55 TFSI e finns nu att beställa hos Audis återförsäljare och kostar från 596.700 kronor.

Det gör Q5 till den dyraste modellen bland de mellanklasssuvar som går att få som laddhybrider. Volvo XC60 T8 Twin Engine kostar från 569.900 kronor och Mitsubishi Outlander PHEV från 399.900 kronor, vilket i sammanhanget får ses om budgetalternativet.

Vad får du då för de extra 26.800 kronorna som du måste slanta upp för en Q5 55 TFSI e jämfört med en XC60 T8? Bland annat två tiondelar snabbare acceleration till hundra (5,3 sekunder mot 5,5 sekunder), lägre uppgiven WLTP-förbrukning (2,1 l/100 km mot 2,2 l/100 km) och kortare elektrisk räckvidd. 

Trots att bilen numera finns till försäljning uppger Audi ingen exakt räckvidd på enbart el utan säger ”över 4 mil enligt WLTP.” XC60 T8 mäktar med 5 mil på el i WLTP-körcykeln. 

Audi Q5 55 TFSI e väntas nå de första kunderna i slutet av september i år.

Så står sig Audi Q5 TFSI e mot konkurrenterna

  Acceleration Förbrukning Räckvidd Pris
Audi Q5 5,3 sek 2,1 l/100 km minst 40 km 596.700:-
Mitsubishi Outlander 10,5 sek 1,8 l/100 km 54 km 399.900:–
Volvo XC60 5,5 sek 2,2 l/100 km 50 km 569.900:–
Svenskt pris på Audi Q5 laddhybrid – dyrare än Volvo XC60 T8
Svenskt pris på Audi Q5 laddhybrid – dyrare än Volvo XC60 T8
Svenskt pris på Audi Q5 laddhybrid – dyrare än Volvo XC60 T8
Svenskt pris på Audi Q5 laddhybrid – dyrare än Volvo XC60 T8
Annons
Annons
Rulla till toppen