Toyotas plan – för att snabba på elbilsutvecklingen

Toyota har inte varit särskilt snabba ur startblocken när det gäller batterielbilar. Den japanska jättekoncernen har istället storsatsat på vätgasbilar. Det senaste året har Toyota...

Annons
Annons

Toyota har inte varit särskilt snabba ur startblocken när det gäller batterielbilar. Den japanska jättekoncernen har istället storsatsat på vätgasbilar.

Det senaste året har Toyota dock gjort en helomvändning. Även om satsningen på vätgasbilar blir kvar ska Toyota också börja sälja batterieldrivna elbilar.

För att kunna kapa kostnaderna och snabba på utvecklingen ska Toyota ta fram en plattform för batteribilar tillsammans med Subaru – ett annat märke som haft svårt att komma in i elbilsvärlden.

Den nya plattformen ska ligga till grund för mellanstora och stora suvar, en bilklass som säljer bra och fortfarande växer mycket. Både Toyota och Subaru får varsin version av modellerna som ska utvecklas på plattformen.

Eldriven suv först ut

Först ut blir en eldriven suv i samma storleksklass som Toyota RAV4 och Subaru Forester, men när den ska lanseras är ännu inte klart. Bilen får fyrhjulsdrift och den tekniken är det Subaru som ansvarar för.

Toyota har även ett samarbete med BMW, men det gäller sportbilarna Supra och Z4. Toyota har haft ett samarbete med Subaru i flera år, bland annat kring sportbilarna GT-86 och BRZ.

Att börja samarbeta med tidigare rivaler är en av bilvärldens tydligaste trender just nu – ett av flera exempel är återigen BMW som ska utveckla framtidens elbilar tillsammans med Jaguar och Land Rover.

Ny batteriteknik senare

Toyota har skruvat upp elbilsplanerna ordentligt på sistone och tidigarelagt målet om att sälja 5,5 miljoner ”elektrifierade” bilar per år, om fem år. Och redan sommaren 2020 ska Toyota utveckla en första prototyp till ett så kallad solid state-batteri som ska bli nästa generation elbilsbatterier efter dagens litiumjonteknik.

”Att vilja anstränga sig räcker inte. Man måste verkligen kunna leverera. Om det är möjligt vill vi ha ett solid state-batteri som kan visas upp publikt till olympiska spelen nästa år”, säger Shigeki Terashi, utvecklingschef på Toyota, till Automotive News.

Annons
Annons
Rulla till toppen