Så ska Volkswagen konkurrera med Teslas Superchargers – och undvika leveranskaos

"Vi vill föregå med gott exempel", säger koncernens mobilitetschef.

Så ska Volkswagen konkurrera med Teslas Superchargers – och undvika leveranskaos
Vid sidan av laddnätverket Ionity bygger Volkswagens tusentals elbilsladdare för de kommande modellerna.

Volkswagen har haft ett stort problem med elbilarna och laddhybriderna som sålts de senaste åren: väntetiderna har under vissa perioder varit enormt långa.

Vi har tidigare skrivit om de långa leveranstiderna på Passat GTE, och Volkswagen är heller inte ensamma om problemet. Hyundai har till exempel haft nästan ett års väntetid på en ny elbil.

Men så kommer det förhoppningsvis inte bli med Volkswagens miljardsatsning ID 3, den nya "folkelbilen" som ska locka med lång räckvidd och hyfsad låg prislapp. Det säger försäljningschefen Jürgen Stackmann i en intervju med tyska tidningen Tagesspiegel.

Inga garantier

Han vill inte ge några konkreta garantier, men säger att "vi inte kan se några särskilda hinder" för att ha korta leveranstider.

"Men man ska inte förvänta sig att allt kommer funka perfekt direkt med så pass ny teknologi", säger Jürgen Stackmann.

Det kan låta lite uppseendeväckande med tanke på att olika Volkswagenchefer i flera år berättat att jättekoncernens största styrka jämfört med Tesla är just förmågan att massproducera elbilar och snabbt komma igång med ett stort produktionsflöde.

"Vi är stora, vi är globala, och vi har också fördelar när det gäller uppskalning och att starta upp fabriker", har VW-chefen Herbert Diess tidigare sagt.

Batterierna levereras av LG Chem som byggt en ny fabrik i Polen. Även där förbereds just nu för serieproduktion av ID 3.

"Vi förväntar oss inte ovanligt långa leveranstider jämfört med våra konventionella modeller", säger Jürgen Stackmann i intervjun.

"Inga ovanligt långa leveranstider jämfört med våra konventionella modeller"

Jürgen Stackmann är försäljningschef på Volkswagen.

Egen version av Superchargerladdarna

Men är det något Tesla lärt de stora bilkoncernerna är det att omställningen till elbilar inte alls bara handlar om bilen. Minst lika viktig är laddinfrastrukturen, där Tesla byggt ut ett stort nät av egna snabbladdare.

Volkswagen meddelar nu att det ska finnas 36.000 laddpunkter för koncernens elbilar 2025, varav 11.000 som är Volkswagens egna. Det handlar då inte bara om laddnätverket Ionity som VW bygger tillsammans med flera andra märken, utan också om...

• 3.000 laddare hos återförsäljarna i stora städer.

• 4.000 laddpunkter för anställda på olika företag.

• Det finns också planer på samarbeten med olika butikskedjor för att ladda på shoppingrundan.

Laddnätverket döps till We Charge och satsningen kostar 2,7 miljarder kronor.

"Att ladda en elbil måste vara lika enkelt och naturligt som att ladda en smartphone. Framför allt måste vi ha betydligt fler publika laddstationer och enklare regler för att installera egna laddboxar hemma. Volkswagen vill föregå med gott exempel här", säger mobilitetschefen Thomas Ulbrich.

"Att ladda en elbil måste vara lika enkelt och naturligt som att ladda en smartphone"

Presenteras officiellt i höst

Volkswagen ID 3 har i nuläget över 20.000 förhandsbokningar trots att köparna ännu inte fått veta exakt vad bilen kostar, även om Volkswagen meddelat att lanseringsmodellen ska kosta "under 40.000 euro".

Bilen ska premiärvisas officiellt på bilsalongen i Frankfurt i september. Volkswagen ID 3 ska dyka upp på vägarna i mitten av 2020.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tror Volkswagens elbilssatsning kan bli riktigt bra.
Ja
261
39
Nej