Bilhandlarna kasserar in bonusen – elbilarna försvinner till Norge

Tack vare en lucka i regelverket kan svenska bilhandlare exportera elbilar till Norge – och samtidigt kassera in elbilsbonusen på 60.000 kronor. Det enda som...

Annons
Annons

Tack vare en lucka i regelverket kan svenska bilhandlare exportera elbilar till Norge – och samtidigt kassera in elbilsbonusen på 60.000 kronor.

Det enda som krävs är att ha elbilarna ute på en kort leasingperiod under några månader eller omsätta dem på annat sätt, skriver Motormagasinet. Bonusen betalas alltså inte ut direkt utan först efter några månader, just för att minska risken för export. Men det funkar inte i praktiken.

”Det är medveten upphandling från Norge. Man går in och säger att när miljöbonusen är utbetald så köper jag gärna din bil och då handlar det om bilar som är mellan sex månader och ett år gamla”, säger MRF:s vd Tommy Letzén i en intervju med Sveriges Radio.

Suget efter elbilar är stort i Norge och exporten av elbilar från Sverige till grannlandet har ökat de senaste åren. Även om elbilen gör klimatnytta även på norska vägar är det alltså svenska skattebetalare som får stå för notan.

”Ur ett svenskt perspektiv tycker vi för det första att det är för bedrövligt att vi inte har ett system som gör att incitamenten följer bilen över tiden. Och för det andra är det förstås negativt för miljön att de här bilarna inte stannar kvar i Sverige”, säger Tommy Letzén i intervjun.

Annons
Annons
Rulla till toppen