Nyheterna om Honda e – batteripaket på 35,5 kWh

Nyheterna om Honda e – batteripaket på 35,5 kWh

Hondas retrostylade elbil e, som med bakhjulsdrift och aktiv momentstyrning ska vara det körglada alternativet bland små elbilar, har varit en snackis sedan den såg dagens ljus 2017 (då som konceptet Honda EV).

Sedan dess har Honda portionerat ut information om bilen lite då och då, och nu kommer nästa flygblad med information. 

Den stora nyheten denna vända är att Honda berättar att Honda e får ett vätskekylt litiumjonbatteri på 35,5 kWh. Att batteriet är vätskekylt kommer förhoppningsvis innebära att Honda e inte kommer ha några problem med upprepade snabbladdningar.

Under ett test i somras (2018) testade vi Sveriges då populäraste elbilars möjlighet till upprepade snabbladdningar. Konkurrenterna Renault Zoe och Nissan Leaf stora problem att göra just detta, på grund av att de saknar vätskekylning för batteriet. 

 

Under "tanklocket", som är placerat på motorhuven, finns CCS2- och Typ 2-uttag. Räckvidden på 20 mil som Honda tidigare kommunicerat står oförändrad.

Honda e är också den första Hondamodellen som är byggd på en plattform utformad för en elektrisk drivlina. Det har medfört att batteripaketet har kunnat placeras längst ned i golvet mitt emellan hjulaxlarna, vilket ger en viktfördelning på 50/50 mellan hjulaxlarna.

På Goodwood festival of Speed i början av juli i år finns också möjlighet att få se Honda e köra för första gången. Honda poängterar dock att bilen fortfarande endast är en 95 procent färdig prototyp – men att det är en så gott som produktionsfärdig bil som visas upp.

Sedan en tid tillbaka finns möjlighet förhansboka Honde e – dock inte för svenska kunder som får den möjligheten senare i höst.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Så fort möjligheten ges kommer jag lägga rabarber på en Honda e.
Ja
42
31
Nej