Volvos självkörande lastbil har fått sitt första jobb: ”En idealisk miljö”

Volvo Lastvagnars självkörande, elektriska och hyttlösa lastbil heter Vera. Och nu har Vera fått sitt första jobb på logistikföretaget DFDS. Där ska hon frakta containrar...

Annons
Annons

Volvo Lastvagnars självkörande, elektriska och hyttlösa lastbil heter Vera. Och nu har Vera fått sitt första jobb på logistikföretaget DFDS. Där ska hon frakta containrar mellan deras logistikcenter och en hamnterminal i Göteborgs hamn. 

Detta projekt är att samarbete mellan Volvo Lastvagnar och DFDS, och initialt är det tänkt att Vera ska testas och vidareutvecklas. 

”Nu har vi en möjlighet att börja använda Vera i en idealisk miljö och vidareutveckla hennes potential för andra liknande uppgifter, säger Mikael Karlsson vice president på Autonomous Solutions på Volvo Lastvagnar.

På sikt är det tänkt att sätta flera Vera-fordon i bruk. Dessa ska sedan kopplas samman och kontrolleras centralt från ett kontrolltorn. På så vis menar Volvo Lastvagnar att man kan skapa ett sömlöst och konstant flöde som kan skalas upp vid krav på ökad effektivitet, flexibilitet och hållbarhet.

Veras arbetar som bäst i repetitiva flöden där maxhastigheten uppgår till ca 40 km/h.

Volvos självkörande lastbil har fått sitt första jobb: ”En idealisk miljö”
Volvos självkörande lastbil har fått sitt första jobb: ”En idealisk miljö”
Volvos självkörande lastbil har fått sitt första jobb: ”En idealisk miljö”
Annons
Annons
Rulla till toppen