Brevet som får både elbilsägare och bensinbilister att se rött

Att uppgradera elnätet för elbilsladdning är inget medlemmarna i Facebookgruppen Bensinupproret vill vara med och betala. Och även elbilsentusiaster kritiserar elbolagets formulering.

Annons
Annons

Ett brev som elbolaget Eon skickat ut till sina kunder får medlemmarna i Facebookgruppen Bensinupproret 2.0 att se rött.

Det som står i brevet är att Eon ”förnyar elnätet och höjer avgiften” från och med 1 juli. När prishöjningen motiveras längst ned i brevet står det att uppgraderingen av elnätet ”är viktig för både klimatet och samhället”.

Formuleringen som får medlemmarna i Bensinupproret, som vill sänka bensinpriset, att reagera är den här:

”Ett modernt elnät är dessutom en förutsättning för att du ska få el från förnybara källor, kunna ladda din elbil, åka tåg och kanske producera din egen solenergi – både nu och i framtiden.”

Det är framför allt meningen med elbilsladdningen som skapar upprörda känslor hos medlemmarna. Eon höjer alltså elnätsavgiften för alla – trots att det fortfarande är försvinnande få som kör elbil jämfört med alla som fortfarande kör bensin- eller dieselbil, tycker medlemmarna.

De klagar på att hushållsekonomin blir ännu sämre med höga bensinpriser och nu även högre elpriser, trots att de själva alltså inte laddar någon elbil.

Kritiseras även bland elbilsägare

I en annan Facebookgrupp som förespråkar el- och hybridbilar skriver en medlem:

”Det hjälper inte omställningen och jag befarar sabotage av bilar och offentliga laddare. Själv blev jag fly förbannad när jag fick brevet och bytte omgående leverantör av el. Tyvärr sitter jag ju fast med Eon som elnätsägare.”

Så här skriver en annan Facebookmedlem:

”Det är klart att investeringar i elnätet kostar, särskilt om man ska säkra upp för allt snabbare laddstationer. Men det är väl rimligt att den delen tas ut som avgift av dem som laddar vid dessa.”

Tog ut miljardvinster

Även i elbilsgruppen kritiseras alltså brevets formulering eftersom det alltså kan få elbilarna att framstå som ännu sämre för alla som hellre kör bensin- eller dieselbil, och eftersom elbolagen gör ordentliga vinster som inte verkar användas för att uppgradera elnätet.

Elnätsavgifterna höjdes med nästan 50 procent mellan 2013 och 2017, men trots det gjorde elbolagen miljardvinster som delades ut till ägarna, skrev TT i november förra året.

Bara förra året förde Ellevio, Vattenfall och Eon tillsammans över mellan sex och sju miljarder kronor till sina ägare i form av vinst.

”Argumentet att de måste gå med stor vinst för att kunna investera, det håller inte i och med att de lämnar stora koncernbidrag till ägarna”, säger Anna Werner, samhällspolitisk analytiker på Villaägarna, till TT.

Fotnot: Vi har sökt Eon för en kommentar.

Annons
Annons
Rulla till toppen