IIHS-rapport: Förare har en övertro och missförstår säkerhetssystem – speciellt Teslas Autopilot

Moderna assistanssystem kan hjälpa bilföraren, men de kan också skapa en falsk säkerhet. Nästan hälften av förarna tror att man inte behöver hålla händerna på ratten i en Tesla.

IIHS-rapport: Förare har en övertro och missförstår säkerhetssystem – speciellt Teslas Autopilot
Även om bilen håller sig rätt i fil ska man som förare inte släppa ratten.

Amerikanska försäkringsinstitutet IIHS, "Insurance Institute for Highway Safety", är mest känt för sina krocktester. Men IIHS studerar även andra säkerhetsaspekter vid bilkörning och i en ny rapport har man undersökt säkerhets- och assistanssystem.

Resultatet visar att många bilförare missförstår säkerhetssystemen, vilket kan leda till en falsk känsla av säkerhet – och i värsta fall en olycka. IIHS fann att speciellt hos Tesla finns det en genomgående övertro och förarna förstår inte teknikens begränsningar, trots att Tesla varit mycket tydliga med hur Autopilot ska hanteras.

IIHS undersökte assistans- och säkerhetssystem från sex olika biltillverkare: Acura, Audi, BMW, Cadillac, Nissan och Tesla. Mer än 2.000 bilförare tillfrågades om systemen och 48 procent hade åsikten att det är säkert att köra utan händerna på ratten (vilket Tesla avråder från). En liten grupp på sex procent av de tillfrågade trodde att det gick bra att ta en tupplur bakom ratten (!) när Autopilot var aktiverat.

Enligt IIHS visar rapportresultatet att biltillverkare måste göra mer för att vägleda och stödja bilförarna. Systemen borde i en högre grad vara självlärande och om föraren inte förstår begränsningarna krävs det tydliga varningssignaler.

När det gäller Teslas Autopilot så anser IIHS att man valt ett felaktigt namn för systemet då det skapar en förväntan av att bilen är självkörande. Den övertron har lett till olyckor med Teslamodeller som haft Autopilot aktiverat. Och söker man på ordkombinationen "Tesla + sleeping" hos YouTube så finns det många exempel på sovande bilförare.

 

IIHS: New studies highlight driver confusion about automated systems

 

Här kan vi se vilka olika typer av aktiviteter som förarna tror sig kunna göra med något av de fem namngivna säkerhetssystemen. Level 2 innebär att bilen håller sig i filen och har aktiv farthållare samt autobroms, på landsväg eller motorväg. Den blå stapeln till vänster är alltså Teslas Autopilot, som genomgående blir mest missförstådd – förarna har helt enkelt för hög tillit, vilket kan innebära att de brister i uppmärksamhet. Källa: IIHS.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker att Tesla borde byta namn på Autopilot.
Ja
25
3
Nej