Lightyear One – solcellselbil med över 70 mils räckvidd

Lightyear One – solcellselbil med över 70 mils räckvidd

Lightyear One är en ny solcellsdriven elbil som uppges vara ultraeffektiv och förbruka mindre energi än konkurrenterna. Räckvidden uppges till 725 km (WLTP) trots ett relativt litet batteri. Som jämförelse kommer Tesla Model S motsvarande 610 km.

Bilen är framtagen av det nederländska startuppföretaget Lightyear som grundades 2016 av ett gäng studenter vid Eindhovens tekniska universitet efter att de tidigare deltagit i elbilstävlingar och vunnit bland annat World Solar Challenge i Australien.

Lightyear One påminner även en del om de tidigare tävlingsbilarna med låg vikt och en aerodynamisk kaross men är inte lika extrem då den ska gå i produktion och säljas till konsumenter. Designen är lång och låg och uppges vara framtagen i samarbete med en legendarisk italiensk designer, dock okänt vilken. 

Det som sticker ut mest med Lightyear One är solcellerna som i stort sett täcker varenda plan yta av karossen. Takmonterade solceller är inget nytt på elbilar men här verkar det handla mer än om en gimmick. Solcellerna har en yta av fem kvadratmeter och täcker huven, taket och sträcker sig även ner över bakrutan. Cellerna är täckta av ett av höghållfast glas som uppges hålla för vikten av en fullvuxen person utan att skadas. 

Solcellssystemet på de tidigare tävlingsbilarna lämnade ett positivt energiöverskott och kunde generera mer energi än vad bilen förbrukade. Rikligt så bra är det dock inte nu. Cellerna uppges kunna förse bilen med el per timme som motsvarar 12 km körning. Utslaget på ett helt år motsvarar det en körsträcka på mellan 1.000 till 2.000 mil som enbart ska kunna köras på solcellsel. Att körsträckan varierar så kraftigt beror mycket på var bilen används. Sommartid vid Medelhavet laddar cellerna betydligt mer än vintertid här uppe i Norden. Lightyear har en kalkylator på sin hemsida där intresserade köpare kan ange geografisk position och årstid för att se laddeffekt innan de slår till.

Någon batteristorlek anges inte i specifikationerna förutom att batteriet är "relativt litet". 

Ansluten till nätet kan batteriet ladas med nivå 2 upp till 22 kW och med nivå 3 upp till 60 kW, vilket är lägre än hos konkurrenterna. Tack vare bilens effektivitet ska det gå att ladda med upp till 40 mils räckvidd via ett normalt 230 V uttag över natten. 

Lightyear One är fyrhjulsdriven och har fyra motorer som är monterade i hjulnaven och som kan driva oberoende av varandra. Motoreffekten är okänd men det handlar inte om något fartmonster då 0–100 km/h uppges ta runt 10 sekunder.

Priset för Lightyear One anges till cirka 1,6 miljoner kronor (149.000 euro). Leverans av bilen är planerad till 2021. Den första upplagan av 100 bilar är redan reserverade men det går att ställa sig i kö för ytterligare exemplar som planeras.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Alltid kul med nya tillverkare som utmanar de stora jättarna!
Ja
202
12
Nej