BMW-chefen: ”Det finns ingen efterfrågan på elbilar i Europa”

BMW:s utvecklingschef, Klaus Fröhlich, sa tidigare i veckan att han bedömer att förbränningsmotorerna kommer att leva i 30 år till, och att omställningen till eldrift är...

Annons
Annons

BMW:s utvecklingschef, Klaus Fröhlich, sa tidigare i veckan att han bedömer att förbränningsmotorerna kommer att leva i 30 år till, och att omställningen till eldrift är överhajpad. Han menar dessutom att kunderna i Europa inte vill ha elbilar, det skriver Forbes.

BMW:s plan för framtiden är att fram till 2025 ha 25 nya elektrifierade modeller på marknaden, både laddhybrider och elbilar. Men det beror inte på att kunderna vill ha det, utan för att utsläppsregler kräver det, menar Klaus Fröhlich. 

”Det finns ingen efterfrågan på elbilar hos kunderna, ingen alls. Det finns regelverk som kräver elbilar, men inga kunder”, säger Klaus Fröhlich.

Elbilar har ett syfte i andra delar av världen exempelvis Kina och Kalifornien, menar Klaus Fröhlich, men att de körmönstren vi har i Europa bättre lirar med laddhybrider med lång elektrisk räckvidd.

”Så som jag ser det är elbilar för Kina och Kalifornien. Alla andra delar av världen klarar sig bättre med laddhybrider med bra elektrisk räckvidd”, säger Klaus Fröhlich.

Transport and Environment, som jobbar för att göra den europeiska transportsektorn så hållbar som möjligt har tidigare riktat skarp kritik mot europeiska biltillverkare för att de dels erbjuder för få elbilar på marknaden och dels för att de väntar med att lansera elbilar till 2021 av affärsmässiga skäl.

”Biltillverkare spelar ett högt spel när de avsiktligt skjuter upp försäljningen av miljövänligare bilar, för att maximera vinsten på förbränningsmotordrivna suvar”, det säger Julia Poliscanova, chefen för miljövänliga fordon på Transport and Environments. 

Klaus Fröhlich erkänner att biltillverkarna inte har påskyndat utvecklingen, men menar samtidigt att Transport and Environment missbedömer europeiska bilköpares benägenhet att växla till elbilar. Han påstår att ingen hade köpt dem.

”Vi hade kunnat fylla hela Europa med elbilar, men ingen hade köpt dem”, säger Klaus Fröhlich.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen