”Elbilar inte prisvärda jämfört med bensin- eller dieselbilar”

Därför tror bilchefen att vätgastekniken kommer köra om batterielbilarna.

Annons
Annons

Alla är verkligen inte överens om att vi alla kommer köra batterielbilar om några år. Bland cheferna i bilbranschen har vätgasbilarna ett starkt fäste.

Det märks inte minst i den årliga undersökningen bland makthavare i bilbranschen som McKinsey gör. Flera år i rad har deltagarna i den undersökningen hävdat att vätgasdrivna bränslecellsbilar kommer köra om batterielbilarna.

Elbilar ”mindre prisvärda” än förbränningsbilar?

Nu kan vi räkna in ytterligare en person bland vätgasförespråkarna och det är Felix Gress, pr- och kommunikationschef på stora underleverantören Continental som levererar komponenter till många stora bilmärken.

Batterielbilar ”har sina begränsningar” och är inte prisvärda jämfört med bensin- eller dieselbilar, sa han på en konferens i Tyskland.

”För köparna kommer det vara svårt att acceptera en sådan bil på marknaden – du betalar ett högre pris men får mindre bil för pengarna, så det blir tufft att sälja in”, sa han.

Vätgasen kör om 2030, enligt Continentalchefen

Även om det är mycket hajp kring elbilarna nu tror Felix Grass att den kommer lägga sig om några år. 2030 kommer vätgasbilarna ha kört om, tror han.

”Bränslecellen är inte redo ännu. Men 2030 ser vi något vara på gång, särskilt i personbilar som körs långa sträckor, eller i lastbilar.”

När det gäller batterielbilarnas nackdelar är det främst räckvidden Felix Grass nämner, trots att många undersökningar istället pekar på att räckviddsångest är vanligast bland bilköpare som ännu inte bytt till en elbil. Att biltillverkarna behöver satsa på eldrift för att klara utsläppsmålen kritiserar han dock inte alls.

Annons
Annons
Rulla till toppen