Överraskningen: Klassiska Folkabussen som elbil

Men mikroskopiskt batteri förbryllar.

Annons
Annons

Volkswagen verkar till viss del ha blivit tagna på sängen av hur populär den eldrivna konceptbilen ID Buzz blev. Den var egentligen tänkt som ett kul sätt att koppla ihop 50-talsdesign med modern eldrivlina, men den stal showen helt från halvkombimodellen ID 3 och blev mångas drömelbil.

Reaktionen gjorde att Volkswagen ska börja sälja både en transport- och personbilsversion av ID Buzz. Den första versionen kommer 2022.

Nu tänker Volkswagen fortsätta rida på ”Buzzvågen” med ytterligare en konceptbil. Den här gången är det en klassisk Folkabuss från 1962 som kallas Volkswagen Type 20 och som försetts med en 89 kW stark elmotor (121 hästkrafter).

Några monsterprestanda är det alltså inte tal om, särskilt inte jämfört med ID Buzz som hade 374 hästkrafter och fyrhjulsdrift. Men det borde ändå räcka bra i en modern version av ”hippiebussen” eller ”surfbussen”.

När ID Buzz hade batteripaket på hela 111 kWh och en räckvidd på upp till 45 mil i den amerikanska EPA-körcykeln får Type 20 nöja sig med mikroskopiska 10 kWh, och även om detta bara en konceptbil som förmodligen inte ska sättas i produktion är det förstås i minsta laget.

Designen är sig väldigt lik 60-talsversionen men den moderna varianten har vissa detaljer som är designade med hjälp av artificiell intelligens, och på insidan finns en stor pekskärm. Bilen öppnas med hjälp av ansiktsigenkänning.

Överraskningen: Klassiska Folkabussen som elbil
Överraskningen: Klassiska Folkabussen som elbil
Överraskningen: Klassiska Folkabussen som elbil
Överraskningen: Klassiska Folkabussen som elbil
Överraskningen: Klassiska Folkabussen som elbil
Överraskningen: Klassiska Folkabussen som elbil
Överraskningen: Klassiska Folkabussen som elbil
Överraskningen: Klassiska Folkabussen som elbil
Överraskningen: Klassiska Folkabussen som elbil
Överraskningen: Klassiska Folkabussen som elbil
Överraskningen: Klassiska Folkabussen som elbil
Annons
Annons
Rulla till toppen