Första Tesla Roadstern imponerade på testlaget: ”Slår huvudet i nackstödet”

Ingen kom i närheten av den här accelerationen, enligt vår testförare.

Annons
Annons

Intresset på redaktionen var stort när nya uppstickaren Tesla dök upp med första generationen Roadster. Den lilla elsportbilen väckte mycket uppmärksamhet både i testgaraget och på gatorna när vi testade den 2010.

Många trodde Tesla Roadster helt enkelt var en Lotus Elise med elmotor, men faktum är att det bara var sju procent av delarna som var gemensamma.

Det var accelerationen som imponerade mest på vår testförare Fredrik Langendorf.

”Är man inte beredd slår man huvudet i nackstödet. Accelerationen är enormt kraftfull från stillastående. Vi har kört Koenigsegg, 911 Turbo, Ariel Atom och andra löjligt startsnabba bilar. INGEN kommer i närheten av Teslans ryck i starten. Ingen. Detta är en revolution!”, skrev han.

Accelerationen mäter 0,7 g i början, jämfört med 0,4 i de flesta andra bilar. Även om accelerationen avtar lite med farten blir betyget att ingen spöar Roadstern som rödljusracer, och att dåliga förlorare inte bör tävla mot en Tesla.

Bilen hade ett batteri på 53 kWh, men bara 48 av dem kunde användas och ”full tank” kostade 60 kronor. Vi lyckades köra mellan 15 och 39 mil på de 48 kilowattimmarna beroende på körsätt.

Idag är det kul att läsa testet och se hur långt Tesla kommit – nu pratas det ju mycket om andra generationen Roadster med brutala prestanda.

Testet är ett av många exempel på vad du kan hitta i vårt digitala tidningsarkiv, som går tillbaka tio år i tiden. Alla som har tecknet vår digitala Plusprenumeration har fri tillgång till alla nya e-tidningar och hela tidningsarkivet. Här bjuder vi på ett utdrag som alla digitala Premiummedlemmar kan läsa, oavsett vilken prenumeration du valt.

Du kan läsa fler intressanta arkivartiklar här!

Annons
Annons
Rulla till toppen