Snålaste elbilarna enligt ägarna – ständiga ettan omkörd

Stort batteri spelar ingen roll om förbrukningen är för hög. Här är ägarnas egna siffror.

Annons
Annons

Ett stort elbilsbatteri är inte så mycket värt om förbrukningen är hög. När vi jämför förbrukningen i verklig trafik för olika elbilar visar det sig att skillnaderna är ganska stora, och med en låg förbrukning går det att åka långt även om inte batteriet är det största.

För den här jämförelsen har vi hämtat siffror från bilägarna själva, och de kommer från tyska sajten Spritmonitor som hämtar in förbrukningssiffror för tusentals bilar. Det finns en del faktorer att ta hänsyn till när det gäller siffrorna från Spritmonitor:

• Detta är inte något helt vetenskapligt sätt att mäta förbrukning på – många ägare mäter inte förbrukningen mer exakt än enligt färddatorn, som kan visa fel. Men för enskilda modeller visar färddatorn ändå ”lika fel” för alla modeller. Vi har valt ut modeller med minst 15 svar.

• Uppgifterna bygger på ärlighet.

• Det är många faktorer in i förbrukningen: körstil, däck, last och andra personliga preferenser. 

• En tysk bilägare kan köra i högre hastigheter på autobahn än svenska ägare, så förbrukningen kan bli något högre.

Men siffrorna kan ändå visa vilken förbrukning bilägarna kan förvänta sig – naturligtvis beroende på körstil och andra faktorer.

Snålaste elbilarna enligt ägarna – ständiga ettan omkörd
Tesla Model 3 är inte mycket törstigare än Renault Zoe trots en helt annan prestandanivå.

Det allra enklaste knepet för köpa en elbil med låg förbrukning – om vi ska vara krassa – är att inte välja en suv. Tesla Model X ligger visserligen ganska bra till i våra egna förbrukningstester, men Audi e-tron och Jaguar I-Pace har båda överraskat med ganska höga förbrukningssiffror.

Tyvärr finns inte tillräckligt många bilar inlagda på Spritmonitor för att vi ska få ut någon vettig förbrukningssiffra för vare sig Tesla Model X, Audi e-tron, Kia e-Niro eller Jaguar I-Pace.

Allra snålast i den här jämförelsen är, kanske lite överraskande, andra generationen Nissan Leaf. Den har kanske ingen karossform som är anpassad för låg förbrukning, men den går alltså att köra snålt om vi får tro ägarna själva.

När vi gjort liknande jämförelser tidigare har Hyundai Ioniq Electric hamnat i topp. Den har en aerodynamiskt utformad kaross och riktigt låg förbrukning enligt ägarna själva. Men just här verkar det alltså som att Leafen går att köra ännu lite snålare, även om skillnaden är liten.

Nya Leaf är också 15 procent snålare än gamla Leaf.

Snålaste elbilarna enligt ägarna – ständiga ettan omkörd
Nissan Leaf är snålaste elbilen enligt tyska ägare.

När det gäller Teslas bilar är Model S törstigast, men den är ändå inte så törstig i förhållande till vikt och tyngd. Karossen är bra ur luftmotståndssynpunkt.

Tesla Model 3 är snålare än Model S eftersom den är mindre och lättare. Men den ligger ändå på samma snittförbrukning som Kia Soul EV, som är betydligt mer ”fyrkantig” till formen. Men den har däremot inte alls samma prestanda. I våra egna tester har Tesla Model 3 fått en snittförbrukning på 17,2 kWh/100 km.

Det är också lite intressant att ”helt vanliga” Volkswagen e-Golf, som baseras på en konventionell bil med förbränningsmotor, har något lägre förbrukning än BMW i3 som byggts på en specialutvecklad elbilsplattform med fokus på låg vikt.


Ser du inget diagram? Klicka här.

Annons
Annons
Rulla till toppen