Toyotas löfte om framtidsbatterierna

Solid state-teknik kan revolutionera elbilarna.

Annons
Annons

Toyota, som tidigare fokuserade på hybrid- och vätgasdrivna bilar, har flyttat fram positionerna när det gäller batteridrift. Nu är planen att presentera en batterielbil med så kallade solid state-batterier redan 2020.

”Om det är möjligt vill vi presentera ett solid state-batteri för allmänheten när vi har de olympiska spelen i Japan nästa år, sa Toyotas utvecklingschef Shigeki Terashi under en presentation den 7 juni, enligt Automotive News.

Solid state-batteriernas egenskaper gör det här till spännande nyheter. De har både elektroder och elektrolyter i fast form, vilket skiljer dem från vanliga litiumjonbatterier där elektrolyten är flytande eller gelbaserad.

Många fördelar

Det gör att solid state-batterierna väger mindre, är mer tåliga och inte bär samma risk att ta eld eller explodera eftersom de använder en elektrolyt som inte är brandfarlig. De blir heller inte överhettade lika lätt och kan då laddas med högre strömstyrka.

De kan också byggas mer kompakt. Batterier med en flytande elektrolyt kräver relativt stora avstånd mellan varje cell, jämfört med ett batteri med en fast elektrolyt. Ett konventionellt litiumjonbatteri har 20–30 mikroner mellan cellerna, medan det i ett solid state-batteri räcker med 3–4 mikroner.

Ett sådant batteri skulle alltså lösa många av de problem biltillverkare har idag. Ett batteri som inte är brandfarligt och som kan göras mer kompakt är något av en helig graal.

Och frågar man forskarna är ett fungerande solid state-batteri fortfarande långt borta. Toyotas uttalande är därför både spännande och överraskande.

Elektrolyt i plast?

Problemet med tekniken har hittills varit att de solida material som leder joner inte varit tillräckligt effektiva, speciellt vid låga temperaturer. Batteriforskaren William Brant, som är forskare vid Uppsala Universitet, gissar att Toyota löst problemet med en elektrolyt i plast.

”Vad vi forskare menar med solid state-batterier är att de har en elektrolyt gjord av keramiskt material, men Toyota kanske använder en polymer, alltså plast, istället”, säger han till Recharge.

Annons
Annons
Rulla till toppen