Kalifornien och 4 stora biltillverkare snuvar president Trump – skapar egna förbrukningsregler

President Donald Trump har lovat att riva upp föregångaren Obamas regler för bränsleförbrukning. Men nu blir Trump fintad upp på läktaren. Ansluter sig fler biltillverkare till avtalet med Kalifornien kommer det att vara avgörande för modellutbudet i USA.

Kalifornien och 4 stora biltillverkare snuvar president Trump – skapar egna förbrukningsregler
President Donald Trump har blivit omkörd. Foto Getty Images.

BMW, Ford, Honda och Volkswagen har tillsammans med Kalifornien gjort en gemensam överenskommelse för bränsleförbrukning. Fram till 2026 ska bränsleförbrukningen i snitt minska med 3,7 procent per år.

Den mäktiga och folkrika delstaten Kalifornien har ett stort inflytande när det gäller miljöfrågor i USA då man har möjlighet att utforma sina egna lagar. De lagar som myndigheten CARB – California Air Resources Board – stiftar får stor inverkan då ett 15-tal andra delstater anslutit sig och använder samma regelverk, så kallade "CARB-states".

När president Barack Obama tillträdde 2009 kom man överens om regler för lägre bränsleförbrukning. Bilindustrin fick en lång framförhållning för att hinna ändra sitt modellprogram, men sedan skulle förbrukningen sänkas med i snitt 5 procent per år fram till 2025 då man skulle nå en snittförbrukning på 5,0 l/100 km. Ett ganska tufft mål, alltså, speciellt med tanke på hur stora bilmodellerna i USA är.

När president Donald Trump tog över Vita huset 2017 lovade han att riva upp Barack Obamas regler, något som delar av bilindustrin välkomnade. Men under drygt två år har det varit ganska tyst från Vita huset och några nya regler för bränsleförbrukning har inte klubbats av Trump. De rykten som cirkulerat hävdade att Trump-administrationen vill ha en försiktig sänkning på 1 procent per år fram till 2026, med slutmålet 6,4 l/100 km.

BMW, Ford, Honda och VW välkomnar fler biltillverkare att ansluta sig till avtalet med Kalifornien. Om en stor del av bilindustrin accepterar samma nivå på 3,7 procent sänkning per år blir det i praktiken den som gäller i USA. Det bilindustrin till varje pris vill undvika är att det finns två regelverk, vilket skulle fördyra utveckling och försvåra modellutbudet med olika motoralternativ – kanske även olika bilmodeller.

I avtalet mellan Kalifornien och de fyra biltillverkarna finns en omräkningsfaktor för elbilar, vätgasbilar och laddhybrider. De tillverkare som säljer tillräckligt många elektrifierade bilmodeller gynnas med cirka 1 procentenhet, och då blir det kvar 2,7 procent som behöver åstadkommas med tekniska förbättringar och snålare motorer.

Det återstår att se hur många biltillverkare som ansluter sig till det frivilliga avtalet med Kalifornien och CARB. Likaså får vi se vilket motdrag som Trump-administrationen kan komma med.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Avtalet med Kalifornien låter som en bra kompromiss!
Ja
396
53
Nej