Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) svarar på kritiken mot hyrföretagens elsparkcyklar

Förutom olycksriskerna med elsparkcyklar har de även utmålats som miljöbovar. Men Daniel Helldén menar att det inte alls är fallet, miljöpåverkan från elscooters är betydligt mindre i Stockholm.

Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) svarar på kritiken mot hyrföretagens elsparkcyklar
Elsparkcyklar har blivit populära i många europeiska storstäder. Foto Getty.

Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP).

I en amerikansk forskarrapport som publicerades nyligen gjordes en livscykelsanalys på uthyrda elsparkcyklar, eller elscooters som de också kallas. I rapporten fann man att miljöbelastningen i form av CO2-utsläpp var betydande, framför allt från tillverkningen och hanteringen av elsparkcyklarna.

Sammantaget menade forskarna att man egentligen gjorde miljön en bättre tjänst genom att istället färdas i en välfylld stadsbuss. Att elsparkcyklar är "miljövänliga och utsläppsfria" – som en del uthyrare påstår i sin marknadsföring – stämmer inte alls enligt forskarrapporten.

Tommy Jacobson är en engagerad läsare av auto motor & sport med stort intresse för trafikplaneringen i Storstockholm. Ett område som han kan väl efter ett långt yrkesliv som både taxi- och busschaufför.

Tommy skrev till Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) och undrade hur han ser på forskarrapporten och elsparkcyklarnas miljöpåverkan.

Tommy Jacobson fick svar av trafikborgarrådet Daniel Helldén och vi publicerar texten oavkortat och oredigerat nedan, markerat med kursiv stil:

Hej!

Om man läser rapporten är det inte riktigt så svart och vitt som mediarapporteringen gjort gällande. 

De tittar på amerikanska förhållanden vilka inte är riktigt som våra. De kommer också med vissa rekommendationer. 

Om cyklarna samlas in med elfordon eller cykel försvinner 43% av utsläppen. Snarlikt om det sker med biodrivmedel. I Sverige har ett bolag valt elfordon för insamling. Ett bolag arbetar med lådcykelinssamling och flera bolag diskuterar med cykelåkerier om att samla in alla med lådcykel.

Den andra delen av utsläppen är produktion. Om sparkcyklarna har längre hållbarhet försvinner mer än 25% till av utsläppen. Vi är då nere på så låga nivåer att endast ren cykel eller gå slår dessa. 

Successivt har bolagen graderat upp till hållbarare fordon. Nästa steg är att minska skadegörelsen. Enligt rapporten är det en viktig källa till förkortad livslängd. 

Slutligen elen. Man säger att den utgör en liten del. Ja. Men inte försumbar.  I Sverige till skillnad från USA har vi i princip utsläppsfri el. 

 

Hälsningar

Daniel Helldén

Trafikborgarråd Stockholm stad

 

Sammantaget anser alltså Daniel Helldén att CO2-påverkan från de uthyrda elsparkcyklarna i Stockholm är betydligt bättre än den situation som beskrivs i den amerikanska forskarrapporten. Men vad tycker ni läsare? Använd fältet för kommentarer nedan.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag anser att Daniel Helldén har helt rätt om elsparkcyklar.
Ja
52
156
Nej