Tesla Model 3-ägare klagar på lackproblem och rost

Ojämn kvalitet väcker frågetecken – oklart hur många som är drabbade.

Tesla Model 3-ägare klagar på lackproblem och rost
Flera Model 3-ägare klagar på problem med tunn och mjuk lack, som ger rostproblem. Foto: Sylvain Demers/Facebook

Flera Tesla Model 3-ägare klagar på att lacken verkar hålla dålig kvalitet och att rostrisken därmed är stor. Inte okej på en bil som kostar över en halv miljon, tycker ägarna.

Men problemet är lite mer invecklat än så.

Tidigare i år dök det upp rapporter från olika håll om att några Model 3-exemplar redan börjat rosta, trots att ägarna bara haft bilen i några månader. En av Model 3-ägarna som klagat högljutt med ett antal Youtubefilmer är Joni Savolainen från Finland.

Han tog emot sitt exemplar den 29 mars och redan efter en månad la han märke till att lacken verkade lossna i små flagor. Inside EVs skriver att en inspektion av en finsk myndighet visade flera produktionsmissar som kunde ge upphov till att lacken lossnar eller att rost uppstår. Testet visade också att lacken är betydligt mjukare än på andra bilar. Du kan läsa rapporten här (på finska, i PDF-format).

Oberoende test

Problemen beror bland annat på att hjulhusen "skjuter iväg" småsten och grus på lacken. Lacken mättes på flera ställen och visade sig hålla ojämn tjockhet, med så lite som 71 mikrometer på vissa ställen. Snittsiffran var 106 mikrometer och det är något under branschgenomsnittet, enligt inspektören som utfört det finska testet.

"Under min karriär i bilindustrin har jag inte stött på en situation med den här mängden stenskott på sidorna på en bil vid den här körsträckan och under dessa förhållanden. Ägaren säger att bilen bara körts på asfalt, men det kan inte verifieras tekniskt", säger han i ett uttalande.

Rapportens slutsats blir att bilen har allvarliga lackbrister och att inte reparera stenskotten som uppstått kommer innebära ökad risk för rostskador som förvärras med tiden.

Bra lackkvalitet och rostskydd är viktigt på svenska vintervägar, som ofta saltas. Det sliter på lacken. Foto: Seth Janson

Klagomål även från USA

Även amerikanska Consumer Reports har klagat på dålig lackkvalitet på Model 3, och förutom Joni Savolainen har en kanadensisk Teslaägare beskrivit liknande problem med lackkvaliteten. Ämnet diskuteras också flitigt i olika Teslaforum.

Flera Teslaägare har investerat i stänkskydd och lackskydd som verkar minska risken för problem, medan andra klagar över att det är oacceptabelt att behöva köpa stänkskydd och investera i rostskyddsbehandling för en ny bil.

Vid sidan av lackproblemen har det också dykt upp rapporter om att stora mängder grus och sten kan samlas under bilen på grund av hur underredet är konstruerat. Men andra Model 3-förare som kört lika mycket på grusväg har klarat sig helt utan liknande problem. Precis som med lackproblemen kan det alltså snarare handla om ojämn produktionskvalitet än generellt dålig kvalitet.

När lackexperten Tiaan Krige gjorde en granskning av Model 3 tidigare i år sa han att "lacken är fantastisk på 90 procent av bilarna".

De missnöjda Teslaägarna har nu startat en Facebookgrupp med 760 medlemmar och en klagosajt där ägarna kan kommentera.

Ett oberoende test av en finsk myndighet visar problem på flera ställen i en Model 3. Foto: Heikki Nurmela

Tesla vill inte kommentera

I Norge har flera ägare påpekat problemen för Tesla, och fått svaret att detta är något man får förvänta sig, och att det därför inte var tal om någon kompensation. Det skriver sajten Elbil24.

När sajten frågade Teslas norska kommunikationschef, Even Sandvold Roland, vill han inte kommentera problemet närmare. Däremot säger han att Elbil24 "inte har dokumenterat" att Model 3 skulle ha avvikande lackstandard från resten av bilbranschen.

Inte heller i Sverige vill Tesla kommentera enskilda ärenden. Men Tesla påpekar att både Model S och Model X är byggda helt i aluminium som är ett mycket korrosionsbeständigt material. Även i Model 3 tillverkas många karossdelar och flera bärande delar i aluminium.

Norska motsvarigheten till Konsumentverket förväntar sig att Tesla tar klagomålen på allvar, och poängterar att det kan vara en bra idé att ta bilen till en oberoende expert som granskar den.

"Kunderna kan kolla om det står något i köpavtalet om lackfinish. Om det inte gör det ska nya bilar ha normal och god standard på samma nivå som andra bilar i samma pris- och kvalitetsklass", säger juristen Thomas Iversen till Elbil24.

Fler än 8 av 10 är nöjda

Det är svårt att veta hur många bilar som drabbats i Sverige, men i en undersökning i en svensk Tesla Model 3-grupp på Facebook har 84 procent av ägarna som svarat inte haft några problem alls med lacken. Tio procent har svarat att bilen antingen är otillräckligt lackerad, att den har rinningar och smuts i lacken eller att bilen tappat färg och rostat. Två procent har fått bilen omlackerad. Totalt har 252 personer svarat på frågan hittills så underlaget är inte så stort.

I auto motor & sports begagnatdatabas, med över 50.000 betyg på begagnade bilar från ägarna själva, visar det sig att lackproblem är något vanligare på Teslas bilar (samtliga modeller) än på bilar av andra märken. Tittar vi enbart på Tesla Model 3 är skillnaden större: där svarar 17 procent att de haft problem med lack och rost, mot fem procent för snittbilen.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag har haft problem med rost på en hyfsat ny bil.
Ja
76
191
Nej